Tarjotaksemme sinulle sujuvan vierailun sato.fi:ssä, käytämme sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden tallentamisen selaimeesi. Voit poistaa evästeet selaimen asetuksista milloin tahansa. Lisätietoja evästeiden käytöstä ja sato.fi:n tietoturvasta löydät täältä »

Uuden ajan talonmies SATO talomestari on läsnä arjessa

Julkaistu

24.1.2020

Kirjoittaja

Timo Nykänen

Kuvat

Lauri Hannus

Anssi Muhonen on yksi SATOn kotitalojen uusista talomestareista, jotka näkyvät päivittäin asukkaiden arjessa. Helposti lähestyttävä oman talon luottohenkilö auttaa ratkomaan asumisen haasteita ja viihtymään kotikulmilla entistäkin paremmin.

SATOn tuore talomestari Anssi Muhonen on aito, pitkän linjan talonmies. Ennen uutta pestiään SATOlla hän ehti toimia vuosia koulukeskuksen ja päiväkotien kiinteistönhoitajana sekä sivutoimisena talonmiehenä – ja asui myös huoltamassaan kotitalossa. Asukkaiden tukena oleminen ja elämän koko kirjo tulivat silloin hyvinkin tutuksi.

”Talonmiehen tehtävä on enemmänkin elämäntapa: silloin on käytännössä aina tavoitettavissa”, Anssi kertoo.

Vuoden 2019 syksyllä hän aloitti yhtenä SATOn viidestä talomestarista – uuden työtehtävän tavoitteena on tuoda SATO-talojen pihapiiriin luottohenkilö, jonka puoleen voi kääntyä asumisen arjessa. Anssin vastuualueelle kuuluu noin 300 asuntoa Ruoholahden ja Jätkäsaaren alueilla.

”SATO talomestarin rooli on vähän vapaampi kuin talonmiehen, mutta mielestäni hyvällä tavalla paluuta vanhaan talkkarimalliin”, Anssi kertoo. ”Kun kiinteistöllä pyörii sama tuttu henkilö, joka on helposti lähestyttävissä ja ottamassa heti vastaan asukkaiden huomioita, opimme tuntemaan toisemme hyvin.”

Talomestari huomioi asukkaat

Anssi kiinnostui hakemaan talomestarin tehtävään, koska siihen sisältyi hyviä osia entisistä töistä, mutta myös paljon uutta: esimerkiksi tiiviimpi yhteistyö huoltoyhtiön kanssa sekä asuntonäytöt ja huoneistotarkastukset ovat uusia, kiinnostavia osa-alueita.

SATOn talomestaria Anssia hymyilyttää

Tultuaan valituksi talomestariksi hän osallistui koulutukseen, jossa SATOn ihmisläheinen Asiakas ensin -strategia tuli hyvin sisäistetyksi.

”Koen, että me talomestarit olemme varmasti tärkeä voimavara tämän ajattelutavan edistämisessä”, Anssi sanoo.

SATOn talomestari-malli on jatkoa vuonna 2017 toteutetulle muutokselle, jossa SATO otti ulkoistetut isännöintipalvelut omalle vastuulleen.

Ihminen ihmiselle

SATO talomestareiden työhön kuuluvat SATOn kotien ja kiinteistöjen vikailmoitusten hoitaminen, asuntojen pienkorjaukset, lämpö-, vesi- ja ilmastointilaitteiden pienkorjaustyöt sekä vapautuvien asuntojen tarkastaminen ja esittely potentiaalisille asiakkaille. Talomestarit tekevät tiivistä yhteistyötä kiinteistönhuoltoyhtiöiden kanssa sekä ohjaavat ja valvovat näiden toimintaa. Huoltoyhtiöiden tehtäviin kuuluvat esimerkiksi edelleen viikonloppu- ja iltapäivystykset, koneelliset pihatyöt ja porrashuoneiden siivous.

Talomestari pitää huolta yhteisistä tiloista ja pihasta

SATOn asuntoliiketoiminnan johtaja Juha-Pekka Järvenpää kertoo, että talomestareita rekrytoitaessa on painotettu erityisesti palveluasennetta, kommunikointikykyä, ammattiylpeyttä ja teknisiä taitoja.

Tärkeää on, että asiakkaat kohdataan aina ihmisinä, huomaavaisesti ja fiksusti.

”Esimerkiksi rikkoutuneen hanan voi vaihtaa uuteen sinänsä teknisesti hyvin, mutta hyvän asiakaskokemuksen tilanteesta tekevät ihan yksinkertaiset asiat: tervehtiminen ja juttelu, kenkien pois ottaminen eteisessä ja töiden tekeminen siististi sekä roskien siivoaminen jälkeenpäin”, Juha-Pekka muistuttaa.

Olennaista on myös, että asiakas tietää, että ilmoitettuun asiaan on tartuttu ja se on hoidossa. Juha-Pekan mukaan kuvio on selkeämpi, kun SATOn palveluksessa oleva talomestari pystyy kiinteistön omistajan edustajana suoraan lupaamaan, miten työt etenevät.

”Kaikkiaan tavoitteenamme on lisätä ja parantaa satolaisten läsnäoloa ja tavoitettavuutta kotitaloissamme. Lopputuloksena on entistä parempi asumiskokemus SATOn asiakkaana”, hän painottaa.

Tulevaisuudessa jopa 60 SATO talomestaria

Talomestari-toimintamalli otettiin joulukuussa 2019 käyttöön ensin osassa SATOn Helsingin kantakaupungin alueen taloista sekä Espoon Soukassa.

Nyt aloittaneen viiden tuoreen talomestarin lisäksi tehtävään on tulevaisuudessa tarkoitus rekrytoida yhteensä jopa 60 henkilöä.

Anssin ensikokemukset työstä Ruoholahdessa ja Jätkäsaaressa ovat olleet positiivisia kaiken uuden opettelun lomassa. Kokonaiskuvan hän sanoo tosin hahmottuvan vasta, kun omat talot ja reitit tulevat tutummiksi. Ihan alkupäivinä tuli kuitenkin jo vastaan tilanne, joka kuvaa Anssin mielestä hyvin talomestarin toimenkuvaa.

”Menin vaihtamaan wc-istuimen rikkoutuneita kiinnityksiä, ja asukas oli lisännyt samaan vikailmoitukseen, ettei saa jääkaapin lamppua vaihdettua. Normaalistihan tällainen asia ei kuuluisi huoltoyhtiölle, mutta minulla oli tietenkin hyvin aikaa jäädä auttamaan. Kun vielä kävi niin, että irrottaessamme varmuuden vuoksi virtajohtoa, se tipahti jääkaapin taakse ja jouduimme yhteisvoimin sitä siirtämään, odottelin rauhassa, että saatiin samalla pölyt imuroitua kaapin takaa. Tässä minusta toteutuu juuri asiakkaan tarpeiden huomioiminen joustavalla tavalla”, Anssi kertoo.

Tutustu palvelupäällikön arkeen SATOn kotitaloissa