SATOn ja Kierrätyskeskuksen kiertotaloustapahtuma Oulunkylässä oli menestys

15.9.2020

Oulunkylästä purettavassa kerrostalokorttelissa järjestettiin 4.9. kierrätystapahtuma, jossa myytiin ja jaettiin kohteen irtaimistoa. Kierrätyslöydöt houkuttelivat paikalle yli sata kävijää.

SATOn ja Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen järjestämässä tapahtumassa Jokiniementie 40:ssä oli myynnissä edulliseen hintaan muun muassa purkukohteen hanoja, valaisimia, väliovia ja muuta tavaraa. Lisäksi tapahtumassa jaettiin maksutta yli 80 toimivaa kodinkonetta, kuten jääkaappeja ja liesiä. Erityisesti hyväkuntoiset ja nostalgiset esineet kävivät hyvin kaupaksi. Myös kasvit kiinnostivat paikalle saapuneita ostajia, ja niitä haettiin talon pihalta vielä viikonlopun aikanakin.

Nyt ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma osoittautui menestyksekkääksi ja keräsi kiitosta kävijöiltä. SATOn ideoiman tapahtuman valttina on ennen kaikkea tehokkuus: kun tavara myydään tai annetaan suoraan purkukohteesta ostajalle, vältytään varastoinnin aiheuttamilta kustannuksilta ja vaivalta. SATO aikookin hyödyntää hyväksi havaittua toimintamallia myös tulevaisuudessa.

”Tarkoituksemme on jatkaa kierrätystapahtumien järjestämistä yhteistyössä Kierrätyskeskuksen kanssa. Kehitämme tulevia tapahtumia jatkossa nyt opitun pohjalta. Näin saamme mahdollisimman paljon tavaraa kiertoon ja edistämme kiertotaloutta”, sanoo SATOn projektien suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaava johtaja Arto Aalto.

”Etsimme koko ajan uusia keinoja saada tavaroita kiertoon ja käyttöön, ja yhteistyömme SATOn kanssa on tästä hyvä esimerkki. Tällä hetkellä valitettavan suuri määrä uudelleenkäyttökelpoista tavaraa päätyy jätteeksi, koska valmiita kierrätyskäytäntöjä tai kannustimia ei vielä ole”, kertoo Kierrätyskeskuksen kiertotalouden palveluista vastaava päällikkö Hanna Lilja.

SATO Oyj, Arto Aalto, johtaja, projektien suunnittelu ja toteutus, p. 0201 34 4392, arto.aalto@sato.fi