Kiertotalous muuttuu todeksi rakennusalalle

21.10.2020

FIGBC:n ja Sitran Kiertotalousvalmennus-hankkeen tulosseminaarissa 21.10. esiteltiin käytännön kiertotalousratkaisuja kiinteistö- ja rakennusalalle. Seminaarissa kuultiin puheenvuorot hankkeen pilottiorganisaatioilta SATOlta, Helsingin kaupungin asemakaavoitukselta ja Senaatti-kiinteistöiltä.

Kiertotalousvalmennus -hankkeen aikana järjestetyissä työpajoissa etsittiin pilottiorganisaatioiden kanssa uusia ideoita siihen, kuinka kiertotaloutta voidaan toteuttaa heidän pilottihankkeissaan. Työpajojen opit ja niiden perusteella kehitetyt ideat on koottu hankkeen tulosjulkaisuun ja sen pohjalta tehtyihin vinkkikortteihin. Hankkeen on toteuttanut Green Building Council Finland Sitran tuella ja yhteistyössä pilottiorganisaatioiden kanssa.

Tutustu tuloksiin – ota käyttöön ideat ja vinkit kiertotalouden lisäämiseen

SATOn kanssa hankkeessa pohdittiin purkumateriaalien hyödyntämismahdollisuuksia. Pilotissa parannettiin purkujätteen hyödynnettävyysastetta kelpoisuustutkimuksen avulla ja etsittiin konkreettisia purkamisessa hyödynnettäviä toimintatapoja, kuten purkujätteen logistiikan optimointia. Konkreettinen havainto on betonin suuri osuus ja uusien käyttötarkoitusten löytämisen vaikeus. ”Moniaineiset, korkean jalostusasteen tuotteet kuten kodinkoneet olisi paras saada kiertämään tuotteina”, totesi SATO:n vastuullisuusasiantuntija Tiina Lehti. Hankkeessa pilotoitiin purkukohteen irtaimiston myymistä kuluttaja-asiakkaille suoraan purkukohteesta pop-up tapahtumassa.

Työympäristöratkaisujen ja kiertotalouden yhdistämistä tutkittiin hankkeessa yhdessä Senaatti-kiinteistöjen kanssa. Hankkeen aikana pureuduttiin Senaatin prosesseihin ja suunnittelua ohjaaviin dokumentteihin tunnistaen potentiaalisimpia kehityskohtia kiertotalouden paremman huomioimisen näkökulmasta. Työpajaprosessin aikana tuli esiin, että kiertotalouteen liittyviä parhaita käytänteitä olisi hyvä jakaa entistä tehokkaammin organisaatioiden sisällä sekä laajemminkin. Kiertotalous kiinnostaa esimerkiksi työympäristöjen suunnittelijoita, mutta tietoa kiertotalouden kriteerien mukaisista ratkaisuista toivotaan enemmän. Senaatti-kiinteistöjen Juha Lemströmin mukaan kiertotalous on tärkeä kiinteistö- ja rakennusalalle, joka käyttää todella paljon materiaaleja: ”Kun samalla tiedostetaan, että raaka-aineita ei ole loputtomasti, kysymys on lopulta siitä, miten varmistamme oman toimialamme olemassaolon.” Kiertotalous ja hiilineutraalisuus ovatkin Lemströmin mukaan saman kolikon kaksi puolta, joita tulisi kuljettaa rinnakkain.

Kaavoituksessa rakennetun ympäristön kiertotalous voidaan ottaa huomioon monin tavoin. Helsingin kaupungin pilottikohteessa mietittiin, mitä kiertotalousteemoja kaavoituksen avulla voidaan edistää. Yleisesti ottaen kaavoituksella on iso rooli, mutta pelkällä kaavalla ei kaikkea ratkota. ”Kaavassa voidaan velvoittaa käyttämään esimerkiksi 30 prosenttia kierrätysmateriaaleja”, totesi Helsingin asemakaavoituksen itäisen alueyksikön päällikkö Anri Linden.

Tutustu hankkeen tuloksiin ja vinkkikortteihin FIGBC:n sivuilla »

FIGBC:n ja Sitran Kiertotalousvalmennus vauhdittaa rakennetun ympäristön kiertotaloutta ja auttaa ratkomaan kiinteistöihin sekä rakentamiseen liittyviä käytännön kiertotaloushaasteita pilottiprojekteissa yhdessä Senaatti-kiinteistöjen, SATO Oyj:n sekä Helsingin kaupungin kanssa vuoden 2020 aikana. Pilottiprojektit tekevät työympäristöihin, rakennusten purkamiseen sekä kaavoitukseen liittyviä kiertotalousratkaisuja tunnetuksi alalla.

Vanhempi asiantuntija Jessica Karhu, FIGBC, jessica.karhu@figbc.fi, 040 675 8899

Johtava asiantuntija Nani Pajunen, Sitra, nani.pajunen@sitra.fi, 050 301 0742