SATOn Jonna Röynä kehitti 25 vuotta kestävät kylpyhuonekalusteet

25.4.2019

Kertakäyttökulutukseen kyllästynyt SATOn tuotekehityksen asiantuntija Jonna Röynä kehitti yhdessä pirkanmaalaisen Kankarin Kaluste Oy:n kanssa täysin uuden innovaation suomalaisten kylpyhuoneisiin. Kyseessä on kestävästä massiivilaminaatista valmistettu kylpyhuonekalustemallisto, jonka materiaalilla on 25 vuoden takuu tavallisen kahden vuoden sijaan. Innovaatio on yksi suomalaisen kalusteteollisuuden isoimmista kehitysloikista. Kide-mallisto on vapautettu, eli se on kaikkien rakennusalan toimijoiden ja myös kuluttajien hankittavissa.

SATOn tuotekehityksen ja hankinnan asiantuntija Jonna Röynä yhdessä Kankarin kalusteen tuotekehityksen asiantuntijan ja puusepän Pekka Pusan kanssa. Kuva: Maria Moulud

Tavallisten kylpyhuonekalusteiden elinkaari on yllättävän lyhyt. Ne valmistetaan useimmiten joko maalatusta, viilu- tai laminaattipintaisesta mdf-levystä tai lastulevystä. Näille materiaaleille kosteusrasitus aiheuttaa kalusteiden ulkosivun kupruilua, minkä vuoksi joka kolmannessa SATOnkin asunnossa kylpyhuonekalusteet piti vaihtaa jopa kahden vuoden välein. Kide-malliston myötä SATOssa syntyy 12 500 kiloa vähemmän kalusteiden vaihdosta syntyvää jätettä vuodessa. Se, että kalusteet kestävät aikaa ja kulutusta, on myös asukkaiden kannalta hyvä asia, sillä asumista eivät häiritse kylpyhuoneen remontit tai huoltokäynnit.

- Kylpyhuoneiden kosteusrasitus on kasvanut todella paljon. Tavallisten kylpyhuonekalusteiden pinnalle muodostunut höyrystynyt vesi tulisi pyyhkiä pois, ettei pinnalle jäänyt kosteus aiheuta kalusteiden rappeutumista ennen aikojaan. Meidän pitää yrittää tehdä asukkaiden arjesta huolettomampaa ja Kide-mallisto vastaa tähän tarpeeseen, sanoo SATOn tuotekehityksen ja hankinnan asiantuntija Jonna Röynä.

Kide-kalusteita on jo yli tuhannen SATOn vuokra-asunnon kylpyhuoneessa ja lisää asennetaan sitä mukaa, kun uusia taloja valmistuu ja vanhoja peruskorjataan. Mallisto on vapautettu, eli kalusteet ovat kaikkien rakennusalan toimijoiden ja myös kuluttajien hankittavissa. Kide-tuotteita on yli 30 ja mallistosta löytyy noin 60 eri kuosia ja värivaihtoehtoa. Kide-malliston kalusteilla on rakennusmateriaalin vähäpäästöisyydestä kertova M1-luokitus, eli niistä ei vapaudu sisäilmaan mitään haitallista.

”Kertakäyttökuluttaminen ei ole nykyaikaa”

Puusepän taustan omaava Röynä tähtäsi siihen, että kalusteiden valmistuksessa on mahdollisimman vähän työvaiheita, ja että tuotanto on mahdollisimman tehokasta. Kalusteiden mitoitus mietittiin millin tarkkuudella, jotta koko massiivilaminaattilevy saadaan hyödynnettyä ilman turhia hukkapaloja.

Kide-mallistoa Gadolininkatu 1:n SATOkodeissa. Kuva: SATO

- Kertakäyttökuluttaminen ei ole nykyaikaa eikä kenenkään kannalta hyödyllistä. Kaikkien kodin kalusteiden valmistuksessa pitäisi katsoa pitkälle tulevaisuuteen ja suunnitella materiaalit kestämään arkea ja tuotantoprosessi mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittavaksi, Röynä kiteyttää.

Kide-kalusteiden tuotantotehokkuuden varmistaa sujuva yhteistyö Kankarin Kalusteen kanssa. Yhteistyökumppanin löytäminen tuotti aluksi haasteita, koska massiivilaminaatin työstö vaatii muun muassa tehokkaampia teriä kuin perinteisessä puutyössä tarvitaan.

- Kun SATOlta soitettiin ja kysyttiin kiinnostusta toteuttaa kylpyhuonekalustesarja vettä kestävästä massiivilaminaatista, innostuimme heti. Olemme lopputulokseen todella tyytyväisiä ja Kide-malliston parissa työskentelee meillä jo useampi henkilö, kertoo Heikki Mäkinen Kankarin kalusteelta.

SATOlle ja Kide-kylpyhuonemallistolle on myönnetty Design from Finland -merkki, joka kertoo korkealuokkaisesta suomalaisesta muotoiluosaamisesta. Lisäksi Kide-mallisto on saanut Avainlipputunnuksen, joka myönnetään Suomessa valmistetuille tuotteille ja palveluille, joiden kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia.

Kide-mallistoon voi tutustua SATO-talossa Käpylässä.

Jonna Röynä, asiantuntija, SATOn tuotekehitys ja hankinta, jonna.royna@sato.fi, p. 050 562 6008
www.sato.fi

Heikki Mäkinen, kylpyhuonekalusteiden projektimyynti, Kankarin Kaluste Oy, heikki.makinen@kankari.fi, p. 0504102501