SATOn vuosikertomus ja vastuullisuusraportti 2019: Vastuulliset teot näkyvät asukkaidemme arjessa

5.3.2020

Lehdistötiedote 5.3.2020 klo 9.00

SATOn vuosikertomus ja vastuullisuusraportti 2019 on julkaistu. Nostimme vuonna vastuullisuustyön keskeiseen rooliin liiketoiminnassamme ja julkaisimme vastuullisuusohjelmamme vuosille 2019-2022. Ohjelmassa painottuvat hiilineutraalit kaupungit sekä asukkaiden ja naapurustojen hyvinvointi. Haluamme olla tiiviisti läsnä asukkaidemme arjessa sekä tukea heitä kestävien valintojen tekemisessä.

Vuosi 2019 oli SATOlle positiivisten uudistusten vuosi. Tehty työ näkyi SATOn kaikkien keskeisten tunnuslukujen paranemisena. Asiakastyytyväisyytemme kasvoi neljällä NPS-yksiköllä ja oli kuusi. Vuokrausasteemme nousi SATOn historian toiseksi korkeimmalle tasolle.

Vastuullisia tekoja asukkaiden ja naapurustojen hyvinvoinnin tukemiseksi

Viime vuonna julkaistu hiilineutraaleja kaupunkeja sekä asukkaiden ja naapuruston hyvinvointia painottava vastuullisuusohjelmamme syntyi kuunnelleen sidosryhmien, kuten asukkaiden ja eri yhteistyökumppaneiden näkemyksiä.SATO tähtää hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä kiinteistöjen energiankäyttöä koskevien hiilidioksidipäästöjen osalta. Lämmityksen kautta päästöjä voidaan vähentää eniten.
− Voimme vaikuttaa päästöjen vähentämiseen parantamalla talojemme energiatehokkuutta. Huomioimme myös talojen koko elinkaaren hiilijalanjäljen rakennuttamis- ja korjaustoiminnassamme. Vähennämme ympäristökuormitusta kannustamalla ja opastamalla asukkaitamme aktiivisesti kierrättämään jätteet ja tuemme heitä kestävien valintojen tekemisessä asumisen arjessa, SATOn vastuullisuudesta vastaava markkinointi- ja viestintäjohtaja Miia Eloranta toteaa.

Edistämme hyvää naapuruutta kuuntelemalla asukkaitamme. Aloitimme viime vuonna naapurikummitoiminnan. SATOn naapurikummit auttavat asukkaita tutustumaan toisiinsa ja viihtymään kodeissaan. Vuoden 2019 lopussa naapurikummeja oli yhteensä 18 pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella.

SATO talomestari on läsnä arjessa

Vuonna 2019 aloitimme uuden toimintamallin, jossa SATOn omat talomestarit ottavat hoitaaksen osan nykyisten huoltokumppaneidemme tehtävistä, etenkin kiinteistöjen sisäpuoliset työt. Talomestari-malli on jatkumo vuonna 2017 toteutetulle muutokselle, jossa otimme ulkoistetut isännöintipalvelut omalle vastuullemme. Tarkoituksemme on laajentaa toimintamallia vähitellen kaikkiin SATOn taloihin ja kasvattaa asiakkaittemme lähellä päivittäin olevaa SATO talomestari-henkilöstöä tulevina vuosina noin 60:een.

Vuosikertomus 2019 on myös vastuullisuusraportti, joka laadittiin kuudetta kertaa GRI-ohjeiston mukaisesti. Tutustu vuosikertomukseen ja vastuullisuusraporttiin osoitteessa**https://www.sato.fi/fi/vuosikertomus-2019**

Tutustu tekoihimme vuoden varrelta:

Uuden ajan talonmies SATO talomestari on läsnä arjessa »

Naapureille kannattaa jutella »

Kierrätystapahtumasta eväät ekologiseen arkeen »

Hyvät, pahat ja rumat asuinalueet »

Miia Eloranta, markkinointi- ja viestintäjohtaja, p. 050 441 4221, miia.eloranta@sato.fi