SATOlle 80 miljoonan euron laina Euroopan Investointipankilta vuokra-asuntojen energiatehokkuuden parantamiseen

24.11.2021

SATO Oyj, Pörssitiedote, 24.11.2021 klo 15.00

SATO Oyj ja Euroopan Investointipankki (EIP) ovat sopineet pitkäaikaisesta 80 miljoonan euron lainasta, joka on vakuudeton ja jolla on tytäryhtiön takaus. EIP:lta saatava rahoitus tukee SATOn nykyisen vuokra-asuntokannan energiatehokkuutta parantavia korjauksia pääkaupunkiseudulla sekä Turussa ja Tampereella tulevina vuosina.

Korjaushankkeiden tavoitteena on parantaa peruskorjausiässä olevien kiinteistöjen energiatehokkuutta vähintään 30 prosentilla.

SATO on vastuullisuusohjelmassaan sitoutunut torjumaan ilmastonmuutosta ja vähentämään kasvihuonepäästöjä ja yritys tähtää hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä kiinteistöjen energiankäyttöä koskevien hiilidioksidipäästöjen osalta. Korjaushankkeet tukevat myös EU:n tavoitteita ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

”Strategiamme mukaisesti tarjoamme asukkaillemme kestävää asumista. Tavoittelemme energiatehokkuuden parantamista kiinteistöissämme useilla eri tavoilla ja selvitämme aina kiinteistöön parhaiten sopivat ratkaisut kohdekohtaisesti”, kertoo SATOn toimitusjohtaja Antti Aarnio.

”Peruskorjausten yhteydessä parannamme energiatehokkuutta mm. siirtymällä kaukolämmöstä maalämpöön ja ottamalla käyttöön lämmön talteenotolla varustetun ilmanvaihtojärjestelmän sekä vaihtamalla LED-valaisimiin. Lisäksi energiatehokkuutta voidaan lisätä mm. lämmönjakojärjestelmän säätämisellä ja tasapainottamisella, ikkunoiden vaihdolla tai kunnostamisella sekä yläpohjan ja seinien lisäeristyksillä”, Aarnio jatkaa.

talousjohtaja Markku Honkasalo, markku.honkasalo@sato.fi, p. 020 134 4226
rahoitusjohtaja Henry Lindqvist, henry.lindqvist@sato.fi, p. 020 134 4229
www.sato.fi

JAKELU: NASDAQ Helsinki Oy, Euronext Dublin, keskeiset tiedotusvälineet, www.sato.fi

SATO Oyj on yksi Suomen johtavista vuokranantajista. SATOn tavoitteena on tarjota kattavat vuokra-asumisen vaihtoehdot ja erinomainen asiakaskokemus. SATOn omistuksessa oli vuoden 2020 lopussa yhteensä lähes 26 800 asuntoa Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa ja Pietarissa.

Edistämme toiminnallamme kestävää kehitystä ja aloitteellisuutta sekä toimimme avoimessa vuorovaikutuksessa sidosryhmiemme kanssa lisäarvon tuottamiseksi. Toimimme pitkäjänteisesti ja kannattavasti. Kasvatamme asunto-omaisuuden arvoa investoinnein ja realisoinnein sekä korjaustoiminnalla.

SATO-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 303,4 miljoonaa euroa, liikevoitto 179,6 miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja 129,5 miljoonaa euroa. SATOn sijoituskiinteistöjen arvo on noin 4,8 miljardia euroa.