SATOlle vakuudeton seitsemän vuoden 100 miljoonan euron laina OPlta

29.5.2017

SATO Oyj, Lehdistötiedote 29.5.2017 klo 14.00

SATO Oyj ja OP Yrityspankki Oyj ovat sopineet 100 miljoonan euron vakuudettomasta kahdenvälisestä lainasta. Sopimus poikkeuksellisen pitkästä, seitsemän vuoden lainasta allekirjoitettiin Helsingissä 29. toukokuuta 2017.

- Tärkeimmiltä ehdoiltaan ulkona olevien vakuudettomien joukkovelkakirjalainojemme mukainen kahden välinen pankkilaina on valitsemamme suunnan mukainen, SATOn toimitusjohtaja Saku Sipola toteaa. - OP on ymmärtänyt hyvin strategisen tavoitteemme, ja tämä rahoitussopimus onkin selkeä jatkumo aiemmille Aktian ja EIP:n kanssa sovituille lainoille.

Rahoitussopimus vahvistaa SATOn toimenpiteitä muuttaa rahoitusrakennettaan kohti vakuudetonta suuntaa. SATOn reaalivakuudesta vapaan omaisuuden osuus 2017 ensimmäisen kvartaalin lopussa oli 56,3 prosenttia.

SATO on johdonmukaisesti kasvattanut rahoitusrakenteensa monimuotoisuutta ja parantanut likviditeettiasemaansa. Tärkeä askel oli syndikoitu 400 miljoonan euron vakuudeton rahoituslimiittisopimus, joka solmittiin viime vuoden kesäkuussa useiden kaupallisten pankkien kanssa.

Myös vakuudettomat joukkovelkakirjalainat sekä vuoden 2016 lopulla allekirjoitettu 150 miljoonan euron vakuudeton laina Euroopan Investointipankista (EIP) ovat vieneet SATOa kohti entistä vakaampaa rahoitusrakennetta.

Talousjohtaja Markku Honkasalo, p. 0201 34 4226 tai 050 598 8728
Group Treasurer Janne Runsamo, p.  0201 34 4009 tai 045 671 3567

www.sato.fi

SATO Oyj on yksi Suomen johtavista vuokranantajista. SATOn tavoitteena on tarjota kattavat vuokra-asumisen vaihtoehdot ja erinomainen asiakaskokemus. SATOn omistuksessa vuoden 2016 lopussa yhteensä noin 25 300 asuntoa Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa ja Pietarissa.

Edistämme toiminnallamme kestävää kehitystä ja aloitteellisuutta sekä toimimme avoimessa vuorovaikutuksessa sidosryhmiemme kanssa lisäarvon tuottamiseksi. Toimimme pitkäjänteisesti ja kannattavasti. Kasvatamme asunto-omaisuuden arvoa investoinnein ja realisoinnein sekä korjaustoiminnalla.

SATO-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli uuden laskentakäytännön mukaisesti 263,0 miljoonaa euroa*, liikevoitto 267,2 miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja 219,4 miljoonaa euroa. SATOn sijoitusomaisuuden arvo on noin 3,4 miljardia euroa.

*Liikevaihtoluku on muutettu vastaamaan uutta laskentakäytäntöä.