Lukiolaisten ideasta yhteisöllisen asumisen konseptiksi - StudioKoteihin jono jo viime vuodesta alkaen

16.6.2017

Vantaalle loppuvuodesta valmistuvaan SATOn 68 asunnon StudioKoti-pilottikohteeseen on jonotettu jo viime vuodesta saakka. Kotien vuokraaminen pääse varsinaisesti käyntiin elokuussa. Asukkaiksi halutaan ihmisiä, joilla on vahvaa halua osallistua koko talon asumisen ja yhteisöllisen toiminnan ideoimiseen. Minikaksioihin on haettu tilaa paitsi uudenlaisella suunnittelulla, myös satsaamalla yhteistiloihin.

Lukiolaisten innovointileirillä syntynyt idea yhteisöllisestä asumisesta on parhaillaan toteutumassa Vantaan Martinlaaksossa. SATOn ensimmäinen, 68 asunnon StudioKoti valmistuu tämän vuoden loppupuolella ja uudet asukkaat pääsevät muuttamaan StudioKoteihin jo ennen joulua.

SATOn toimitusjohtaja Saku Sipolan mukaan StudioKodit syntyivät tarpeesta löytää edullisia sekä yhteisöllisiä asumisen ratkaisuja.

- Kekseliäällä tilasuunnittelulla on luotu merkittävästi neliöitään suurempi asunto, jossa pienessä tilassa on onnistuttu erottamaan lepääminen selkeästi oleskelusta. Asunto on toiminnallisesti minikaksio, vaikka virallinen pinta-ala onkin pieni. Hyvin suunnitellut yhteistilat ja toivoaksemme hyvää asumiskonseptia luova asukaskunta mahdollistavat asunnon ulkopuolisen elävän olohuoneen kaikkien käyttöön, Sipola toteaa.

StudioKodissa oma koti laajenee merkittävästi ulko-oven avauksella. Alakerroksessa on pesula sekä iso oleskelutila, joka toimii kahvilana ja asukkaiden yhteisenä olohuoneena. Talon ylimmästä kerroksesta löytyvät suuri terassi, takkahuone ja sauna. StudioKodin yhteiset tilat mahdollistavat luontevat kohtaamiset naapureiden välillä ja luovat pohjan yhteisölliselle toiminnalle.

Riski kannatti

SATOn kehitysjohtaja Monica Aro kertoo, että uudenlaisen, yhteisöllisen asuntohankkeen käynnistäminen oli SATOlle selkeä tietoinen liiketoimintariski.

- Voin sanoa jo nyt, että riskin ottaminen kannatti. Jo kymmeniä kohteesta kiinnostuneita asiakkaita on jo ollut meihin yhteydessä, Aro sanoo.

StudioKoteihin halutaan löytää asukkaat, jotka ovat kiinnostuneita yhteisöllisyyden rakentamisesta ja asumisen laajenemisesta oman kodin seinien ulkopuolelle. Uudenlaista asumisen muotoa rakennetaan kuitenkin jokaisen asukkaan toiveita ja yksityisyyttä kunnioittaen.

- Asumisen käsite on muuttumassa ja haluamme löytää pilottikohteeseemme asukkaita, jotka haluavat olla tässä asumisen murroksessa mukana. StudioKodissa asukkaita kannustetaan ja ohjataan yhteisöllisyyteen ja vuorovaikutukseen erilaisin keinoin. Tietenkin jokainen asukas määrittelee lopulta itse missä määrin haluaa olla mukana yhteisöllisessä toiminnassa, Aro sanoo.

Pilotti luo suunnan edullisten ja erilaisten asuntojen innovoinnille

Suomen asuntotuotanto on tällä hetkellä ennätysvauhdissa. Edullisten asuntojen kysyntä kasvukeskuksissa on kova. Vantaan StudioKoti-kohteen tarkoitus onkin testata uudenlaista edullisen asumisen konseptia, jossa kodin neliöistä otetaan kaikki irti ja asumista laajennetaan yhteistiloihin.

- Suomi tarvitsee rikkaammin erilaisia asumisen ratkaisuja, sillä ihmisten tarpeet ja toiveet ovat yksilöllisiä ja kehittyvät koko ajan kaupungistumisen myötä. StudioKoti on ratkaisu yhdenlaisiin tarpeisiin, missä yhteisöllisyys, uuden muotoinen asuminen ja edullinen kuukausivuokra ovat merkityksellisiä. Pohdimme koko ajan myös muita kohtuuhintaisten ja viihtyisien kotien konsepteja, Sipola painottaa.

- Toivomme tietenkin, että Studiokodin ympärille syntyy sellaisia yhteisöllisen asumisen ideoita ja konsepteja, joista on seuraavassa vaiheessa iloa asiakkaillemme muuallakin.

StudioKoti lyhyesti:

• StudioKoti sai alkunsa SATOn innovaatioryhmän ja lukiolaisille suunnatun SATO JunioriKoti -projektin ideoista, joissa yhteisöllisyys ja asumisen laajeneminen kodin seinien ulkopuolelle nousivat selkeästi esille.
  • Vantaan Martinlaakson, Raikukujalle, poikkeusluvalla rakennettavassa pilottikohteessa on yhteenä 68 asuntoa. Asuntojen virallinen pohjapinta-ala on 15,5 neliötä. Lisäksi asunnoissa on makuutilana toimiva parvi, jonka koko on 6,3 neliötä eli asunto on toiminnallisesti minikaksio. Kuukausivuokra on 500€ + vesimaksu.
  • Asukkaiden haku tulee olemaan kaksivaiheinen ja se käynnistyy elokuussa 2017. Asukkaat pääsevät muuttamaan koteihinsa ennen joulua.

Monica Aro, kehitysjohtaja, p. 0201 34 4006 ja 0400 458 309, monica.aro@sato.fi