Kolme neljästä vuokra-asunnon saunasta lämpiää viikoittain

13.4.2018

Sauna lämpenee 74 prosentissa vuokrakodeista viikoittain, kertoo vuokranantaja SATOn asukaspaneelissa tehty kysely. Mieluisin löylykaveri on oma elämänkumppani. Kyselyssä kartoitettiin muun muassa asukkaiden saunomistottumuksia ja saunan merkitystä uuden kodin valintakriteerinä.

SATOn Pulssi-asukaspaneeli kartoitti keväällä SATOkodeissa asuvien saunomistottumuksia. Saunallisten asuntojen asukkaista 39 prosenttia lämmittää saunan useampana päivänä viikossa ja 35 prosenttia kertoo saunovansa ainakin kerran viikossa. Viisi prosenttia vastanneista nauttii kotisaunan löylyistä vain muutaman kerran vuodessa.

Noin joka kolmannessa SATOkodissa on sauna. Kun käytössä on oma sauna, saunapäivät valitaan fiiliksen mukaan. Yli neljännes (27 %) vastaajista kertoo parhaan saunapäivän olevan vaikka joka päivä. Harvemmin saunovat ajoittavat saunahetkensä loppuviikkoon. Kolmasosa (33 %) vastaajista on sitä mieltä, että lauantai on paras viikonpäivä löylyille. Perjantaisin saunoo lähes 17 % vastaajista.

Sauna myös vaikuttaa kodin valintaan. Viidennes (20 %) vastaajista kertoo uutta kotia etsiessään haluavansa ehdottomasti saunallisen asunnon. Yli puolet (53 %) pitää saunaa melko tärkeänä valintakriteerinä ja kokee saunallisen kodin voittavan saunattoman, mikäli asunto on samanhintainen. Jos saunan on saanut, siitä halutaan pitää kiinni. Ainoastaan kuusi prosenttia vastaajista olisi valmiita luopumaan saunastaan. Kyselyyn vastanneista ainoastaan kaksi prosenttia kertoo käyttävänsä saunaa vain tavaroiden säilytyspaikkana.

Vaikka oma sauna ei olisikaan tärkeä kriteeri uutta kotia valittaessa, on saunalle kuitenkin kysyntää. Niistä kyselyyn vastaajista, jotka eivät pitäneet omaa saunaa tärkeänä, suuri osa (63 %) kertoo talon yhteisen saunan riittävän heidän saunatarpeisiinsa. Lähes jokaisessa SATOn talossa on yhteinen sauna.

Mieluisin löylykaveri on oma elämänkumppani, sillä liki puolet (49 %) vastaajista kertoo saunovansa mieluiten oman puolisonsa kanssa. Löylynheitosta ja lämpötilasta ei tarvitse neuvotella, jos saunoo yksin. Viidesosa (19 %) kyselyyn vastaajista kertoo yksin hikoilun olevan parasta. Sukulaisten tai naapurien kanssa moni ei mielellään löylyttele (6 %), useammin saunassa vietetään aikaa hyvän ystävän kanssa (15 %).

Johtaja Juha-Pekka Järvenpää SATOsta kertoo, että asukaspaneelin kautta toteutettuun kyselyyn vastasi 337 SATOn asukasta.

-Suurin osa vastaajista on äidinkielenään suomea puhuvia, ja siten saunomisen merkitys vastauksissa korostuu. Arjessa olemme toki huomanneet, että muista kulttuureista lähtöisin olevat asiakkaamme eivät kaipaa saunoja koteihinsa samalla tavalla, Järvenpää muistuttaa.

Mobiilisti toimiva asukaspaneeli SATO Pulssi on työkalu, jolla SATOn asukkaat pääsevät kertomaan mielipiteensä heille tärkeistä asioista ja vaikuttamaan omaan asumiseensa.

Juha-Pekka Järvenpää, johtaja, asuminen ja ylläpito, juha-pekka.jarvenpaa@sato.fi
p. 0201 34 4062 ja 040 513 8484
Miia Eloranta, markkinointi- ja viestintäjohtaja, miia.eloranta@sato.fi
p. 0201 34 4497 ja 050 441 4221