SATOn kehitys jatkui vahvana

23.4.2015

||
| - |
| Yli 700 SATOkotia rakenteilla Yhteenveto ajalta 1.1.- 31.3.2015 (1.1.–31.3.2014) Tulos ennen veroja oli 58,3 (50,7) milj. €. Tulokseen sisältyvä vuokra-asuntojen käyvän arvon muutos oli 36,6 (24,4) milj. €. Oma pääoma oli 908,1 (827,8) milj. €, 17,86 (16,28) €/osake. Oman pääoman tuotto oli 20,4 (19,6) %. Vuokratuotot olivat 62,1 (59,8) milj. €. Investoinnit vuokra-asuntoihin olivat 29,3 (59,2) milj. €. Vuokrausaste oli 96,4 (96,2) %.   Toimintaympäristö Kuluttajien luottamus on alkuvuoden aikana palannut lähelle keskimääräistä tasoa. Maailmantalouden kasvun arvioidaan nopeutuvan, mutta Suomen talouden elpyminen on hidasta. Inflaatio ja viitekorot ovat poikkeuksellisen alhaisella tasolla. Vuokra-asuntojen tarjonta SATOn toiminta-alueilla on kasvanut, mutta varsinkin pääkaupunkiseudulla pienten, edullisten vuokra-asuntojen kysyntä ylittää tarjonnan. Asuntojen vuokrat nousevat maltillisesti. Omistusasuntojen kysyntä on keskimääräistä vaisumpaa ja kauppahintojen alueelliset erot ovat  kasvaneet. Pääkaupunkiseudulla asuntojen hintojen ennustetaan pysyvän koko vuoden vakaana. Venäjän talouden  ennustetaan supistuvan. Toimitusjohtaja Erkka Valkila: - SATOn vuokra-asuntojen haluttavuutta lisäävät uusien asuntojen osuuden kasvu ja asuntojen hyvät sijainnit. Asuntojemme keskikoko on pieni, mikä vastaa asiakkaidemme toiveita. - Maahanmuutto, pääkaupunkiseudulle suuntautuva sisäinen muuttoliike ja perhekoon pieneneminen ovat trendejä, jotka lisäävät vuokra-asuntojen kysyntää vielä pitkään. Jatkaaksemme liiketoimintamme positiivista kehittymistä kasvatamme ja uudistamme asuntokantaamme investoinnein sekä panostamme asiakkuuskokemuksen kehittämiseen. Uudistunut raportointi SATOn liiketoimintaa raportoidaan yhtenä segmenttinä 1.1.2015 alkaen. Tuloslaskelman esittämistapaa on muutettu kululajikohtaisesta toimintokohtaiseen raportointiin. Muutoksella on tarkoitus antaa sijoittajille tarkempaa tietoa tuottojen ja kulujen kohdistumisesta liiketoiminnan eri osa-alueisiin. Liikevaihto ja tulos Konsernin liikevaihto kasvoi vertailujaksoon nähden 30,8 prosenttia ja oli 96,3 miljoonaa euroa (73,6 miljoonaa euroa 1.1.–31.3.2014). Liikevaihdosta vuokratuottoja oli 62,1 (59,8) miljoonaa euroa. Katsauskauden liikevoitto oli 67,5 (60,1) miljoonaa euroa. Konsernin tulos ennen veroja oli katsauskaudelta 58,3 (50,7) miljoonaa euroa. Tulokseen sisältyvä vuokra-asuntojen käyvän arvon muutos oli 36,6 (24,4) miljoonaa euroa. Muutokseen vaikuttivat positiivisesti joidenkin kohteiden rajoitusten päättyminen ja ruplan arvon vahvistuminen. Tulosta alensi 4,3 miljoonan euron suuruinen kustannusvaraus, joka on tehty asunto Oy Helsingin Tilan toteuttamiseen liittyvän hovioikeuden päätöksen perusteella. Taloudellinen asema ja rahoitus Konsernin taseen loppusumma oli katsauskauden lopussa yhteensä 2 842,7 (2 658,2) miljoonaa euroa. Oma pääoma oli 908,1 (827,8) miljoonaa euroa. Osakekohtainen oma pääoma oli 17,86 (16,28) euroa. Konsernin omavaraisuusaste oli 31,9 (31,2) prosenttia. Konsernin oman pääoman tuotto vuositasolle suhteutettuna oli 20,4 (19,6) prosenttia. Sijoitetun pääoman tuotto oli 10,8 (10,1) prosenttia. Korollinen vieras pääoma katsauskauden lopussa oli 1 611,2 (1 542,0) miljoonaa euroa, josta markkinaehtoisten lainojen määrä oli 1 239,2 (1 159,1) miljoonaa euroa. Katsauskauden lopulla lainakannan keskikorko oli 2,5 (2,8) prosenttia. Katsauskauden nettorahoituskulut olivat yhteensä -9,2 (-9,5) miljoonaa euroa. Katsauskaudella hankittiin uutta pitkäaikaista rahoitusta 43,9 miljoonaa euroa. Luototusaste (LTV) oli katsauskauden lopussa 56 (58) prosenttia. Katsauskaudella korkosuojausten markkina-arvon muutosten laskennallinen vaikutus omaan pääomaan oli -0,5 (-3,1) miljoonaa euroa ja tulokseen ennen veroja 0,2 (0,2) miljoonaa euroa. Asunto-omaisuus ja käypä arvo Vuokra-asuntojen arvon kehityksellä on keskeinen merkitys SATOlle. Asunto-omaisuus on keskitetty alueille, joilla vuokra-asuntokysyntä pitkällä tähtäimellä kasvaa. Kiinteistöjen korjausten kohdistaminen perustuu elinkaarisuunnitelmiin ja korjaustarvemäärityksiin. SATOn omistuksessa oli 31.3.2015 yhteensä 24 241 (24 166) asuntoa. Asuntojen määrä kasvoi katsauskaudella 68 asunnolla. Vuokra-asuntojen käypä arvo oli 2 585 (2 393) miljoonaa euroa ja käyvän arvon muutos 57 (77) miljoonaa euroa. Asuntojen arvosta noin 80 prosenttia on pääkaupunkiseudulla ja yhteensä noin 15 prosenttia Tampereella, Turussa, Oulussa ja Jyväskylässä sekä noin 5 prosenttia Pietarissa. Investoinnit ja realisoinnit Investointitoiminnalla luodaan edellytykset kasvulle. SATO on 2000-luvulla investoinut vuokra-asuntoihin yhteensä noin 1,9 miljardia euroa. SATO hankkii ja rakennuttaa omistukseensa sekä kokonaisia vuokrataloja että yksittäisiä vuokra-asuntoja. Katsauskaudella konsernin investoinnit vuokra-asuntoihin olivat 29,3 (59,2) miljoonaa euroa, josta uudistuotantoinvestointien osuus oli 72 prosenttia, yhteensä 21,0 (31,3) miljoonaa euroa. Katsauskauden lopussa Suomessa oli lisäksi sitovia hankintasopimuksia 68,3 (102,9) miljoonan euron arvosta. Katsauskauden lopussa Suomessa oli rakenteilla 773 (722) vuokra-asuntoa. Asuntojen korjaamiseen ja asuntojen laadun parantamiseen käytettiin 11,4 (8,2) miljoonaa euroa. Alkuvuoden aikana vuokra-asuntoja realisoitiin Suomessa 119 (86) yhteisarvoltaan 8,8 (7,6) miljoonaa euroa.  Realisoidut asunnot sijaitsivat pääosin SATOn tavoitetoimialueen ulkopuolella. Vuokraus Tehokkaalla vuokraustoiminnalla varmistetaan asunnontarvitsijoille nopea asunnon hankinta ja konsernille vakaasti kehittyvä kassavirta. Vuokrauspalvelu hoidetaan pääasiassa SATOn vuokraustoimipisteissä. Lisäksi SATOn sähköisissä kanavissa asiakkaan on helppo löytää sopiva koti. Vuokratuotot kasvoivat 3,7 prosenttia ja olivat 62,1 (59,8) miljoonaa euroa. Asuntojen taloudellinen vuokrausaste Suomessa oli keskimäärin 96,4 (96,2) prosenttia ja vuokra-asuntojen vaihtuvuus 39,3 (38,3) prosenttia. SATOn vuokra-asuntojen keskineliövuokrat Suomessa olivat katsauskaudella 16,10 (15,49) euroa/m2/kk ja osaomistusasuntojen 8,76 (9,54) euroa/m2/kk. Asuntokannan nettovuokratuotto oli 40,0 (37,7) miljoonaa euroa. Vuokra-asuntojen nettovuokratuottoprosentti vuositasolle laskettuna oli 6,0 (6,1). Kiinteistökehitys Kiinteistökehittämisellä luodaan edellytykset SATOn uusien vuokra-asuntojen investoinneille ja omistusasuntojen tuotannolle Suomessa. Omistettujen vuokra-asuntojen vuokrattavuutta ja arvoa kehitetään peruskorjaustoiminnalla. Omistetun tonttivarannon kirjanpitoarvo katsauskauden lopussa oli 68,5 (87,1) miljoonaa euroa. Katsauskaudella hankittiin uusia tontteja omistukseen arvoltaan 1,5 (0,0) miljoonaa euroa. Suomessa valmistui maaliskuun loppuun mennessä 154 (298) vuokra- ja 65 (23) omistusasuntoa. Rakenteilla oli 31.3.2015 yhteensä 773 (722) vuokra- ja 132 (258) omistusasuntoa. Katsauskaudella myytiin yhteensä 34 (95) omistusasuntoa. Katsauskauden lopussa oli myymättä 44 (92) valmista ja 132 (127) rakenteilla olevaa omistusasuntoa hankinta-arvoiltaan yhteensä 84,7 (103,8) miljoonaa euroa. SATOn omistusasunnot myydään pääosin vasta niiden valmistuttua SATO OmistusKoti-konseptin mukaisesti. Liiketoiminta Pietarissa Pietarin asuntomarkkinat vastaavat volyymiltaan koko Suomen asuntomarkkinoita. SATO toteuttaa kasvuaan investoimalla vuokra-asuntoihin Pietarissa. Kohteet hankitaan kaupungin keskeisiltä sijainneilta*.* Katsauskauden lopulla Pietarin asunto-omaisuuden arvo oli yhteensä 121,9 (115,1) miljoonaa euroa. Sitovia hankintasopimuksia oli katsauskauden lopulla yhteensä 8,2 (15,6) miljoonan euron arvosta. 31.3.2015 SATOlla oli Pietarissa yhteensä 313 (237) valmista ja 217 (219) rakenteilla olevaa asuntoa. Vuokra-asuntojen taloudellinen vuokrausaste oli keskimäärin 93,0 (96,4) prosenttia. Henkilöstö Konsernin palveluksessa oli katsauskauden lopussa 173 (161) henkilöä, joista vakituisessa työsuhteessa oli 160. Katsauskaudella oli palveluksessa keskimäärin 171 (159) henkilöä. Varsinainen yhtiökokous 3.3.2015 SATO Oyj:n hallituksen jäsenmääräksi vahvistettiin seitsemän jäsentä. Yhtiökokous valitsi hallituksen puheenjohtajaksi Esa Lagerin. Hallituksen jäsenistä jatkavat Andrea Attisani, Niina Rajakoski, Tarja Pääkkönen ja Ilkka Tomperi. Uusiksi jäseniksi valittiin Jukka Hienonen ja Timo Stenius.  Tilintarkastajana jatkaa KHT-yhteisö KPMG Oy Ab ja päävastuullisena tilintarkastajana toimii KHT Lasse Holopainen. Yhtiökokous päätti perustaa osakkeenomistajien nimitystoimikunnan, jonka tehtävänä on jatkossa valmistella hallituksen jäsenten valintaa ja hallituksen jäsenten palkitsemista koskevat ehdotukset varsinaiselle yhtiökokoukselle. Lisäksi yhtiökokous hyväksyi osakkeenomistajien nimitystoimikunnalle työjärjestyksen. Hallitus valtuutettiin päättämään yhdestä tai useammasta maksullisesta osakeannista siten, että osakeanneissa luovutettavien yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden yhteenlaskettu lukumäärä voi olla enintään 160 000 osaketta. Valtuutus on voimassa 28.2.2020 saakka. Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti jakaa vuodelta 2014 osinkona ja pääomanpalautuksena yhteensä 0,62 euroa osakkeelta, yhteensä 31,5 miljoonaa euroa. Hallituksen järjestäytyminen Järjestäytymiskokouksessaan 3.3.2015 yhtiön hallitus valitsi keskuudestaan SATO Oyj:n hallituksen varapuheenjohtajaksi Jukka Hienosen. Nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan puheenjohtajaksi hallitus valitsi Esa Lagerin sekä jäseniksi Andrea Attisanin ja Jukka Hienosen. Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajaksi hallitus valitsi Ilkka Tomperin sekä jäseniksi Tarja Pääkkösen, Niina Rajakosken ja Timo Steniuksen. Oikeudenkäynnit Hovioikeuden päätöksen perusteella yhtiö on tehnyt Asunto Oy Helsingin Tila –nimisen rakennusprojektin toteuttamiseen katsauskauden tulosta heikentävän kuluvarauksen. Yhtiö on hakenut valituslupaa korkeimmasta oikeudesta asiaan liittyen. Lähiajan riskit ja epävarmuustekijät Hidas talouskasvu jatkuu, mikä heijastuu asunto- ja rahoitusmarkkinoihin. Asuntojen markkinahintojen muutoksella on vaikutus SATOn asunto-omaisuuden arvoon. Asunto-omaisuuden arvon myönteinen kehitys ja asuntojen vuokrattavuus varmistetaan keskittymällä kasvukeskuksiin. Uusia omistusasuntokohteita käynnistetään kohdekohtaisten markkinaselvitysten perusteella. Pietarin asuntosijoitustoiminnan riskit liittyvät asuntojen markkinahintojen kehittymiseen, valuuttakurssin vaihteluihin ja toimintaympäristössä tapahtuviin muihin muutoksiin. Pietarin osuus konsernin asunto-omaisuudesta on rajattu 10 prosenttiin. Pietarin nykyisen asunto-omaisuuden arvo konsernin koko asunto-omaisuudesta on noin 5 prosenttia. Korkotason muutokset vaikuttavat SATOn tulokseen ja taseeseen korkokulujen muutoksena ja korkosuojausten markkina-arvomuutosten kautta. Konsernin rahoituspolitiikan mukaisesti kiinteäkorkoisten lainojen osuus kaikista lainoista pyritään pitämään yli 60 prosentissa. Rahoituksen riittävyyttä seurataan juoksevasti likviditeettiennusteella. Laajempi kuvaus riskeistä ja riskienhallinnasta löytyy konsernin vuoden 2014 vuosikertomuksesta ja internet sivuilta www.sato.fi. Näkymät Suomen kansantalouden kasvun ja yleisen luottamusilmapiirin arvioidaan jatkuvan heikkona. Toimintaympäristössä SATOn liiketoimintaan vaikuttavat voimakkaimmin kuluttajien luottamus, asuntojen vuokra- ja hintakehitys sekä korkotaso. Vuokra-asuntokysynnän arvioidaan jatkuvan hyvänä SATOn toiminta-alueilla ja kohdistuvan pääosin pieniin asuntoihin. Noin 80 prosenttia SATOn asunto-omaisuudesta sijaitsee pääkaupunkiseudulla, jossa vuokra- ja hintakehitys on vakainta.  SATOn tarjonta vastaa pienten asuntojen kysyntään, asuntojen keskipinta-ala on 57 neliömetriä. Kasvava kaupungistuminen ja maahanmuutto luovat hyvät edellytykset investointien jatkamiselle Suomessa. Hyvästä kysynnästä ja uusista investoinneista johtuen SATOn nettovuokratuoton arvioidaan paranevan edellisvuodesta. Vuokrankorotusten arvioidaan kuitenkin olevan edellisvuosia maltillisempia. Korkotason arvioidaan pysyvän matalana, mikä vaikuttaa positiivisesti SATOn liiketoimintaan. Venäjän talouden ennustetaan supistuvan. SATOn asunto-omaisuudesta noin 5 prosenttia on Pietarissa. Venäjän epävarman taloudellisen ja poliittisen tilanteen vuoksi SATO pidättäytyy uusista investointipäätöksistä toistaiseksi. **SATO Oyj:n osakkeenomistajat 13.4.2015          ** Suurimmat osakkeenomistajat ja näiden omistusosuudet  Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma 22,8 % APG Asset Management NV 22,8 % Balder Finska Otas AB 16,1 % Keskinäinen Työläkevakuutusyhtiö Elo 12,9 % Danske Bank Oyj (hallintarekisteröity) 6,7 % Valtion Eläkerahasto   5,0 % LähiTapiola-ryhmä 4,8 % Pohjola Vakuutus Oy 2,5 % Rakennusliitto ry. 0,9 %     Muut 5,5 % SATOn osakkeiden lukumäärä 13.4.2015 oli 51 001 842 ja arvo-osuusjärjestelmään merkittyjä osakkeenomistajia oli 75. Vuonna 2015 osakkeiden vaihtuvuus oli 24,3 prosenttia 13.4. mennessä. Huhtikuussa Ilmarinen ilmoitti myyneensä Balderille kaikki omistamansa SATOn osakkeet, yhteensä 16,1 prosenttia. Taloudelliset tunnusluvut, konserni KUMULATIIVISET TUNNUSLUVUT 1-3/2015 1-3/2014 1-12/2014 1-12/2013** 1-12/2012*** 1-12/2011** Liikevaihto, milj. € 96 74 312 312 287 232 Tulos ennen veroja, milj. € 58 51 152 141 121 174 Tulos / osake (€) 0,90 0,80 2,37 2,34 1,78 2,63 Taseen loppusumma, milj € 2 843 2 658 2 802 2 596 2 360 2 167 Oma pääoma, milj. € 908 829 892 823 693 635 Korollinen vieras pääoma, milj. € 1 611 1 542 1 585 1 501 1 375 1 255 Oma pääoma / osake (€)**** 17,86 16,28 17,55 16,16 13,72 12,59 Osakkeita, milj.kpl* 50,8 50,8 50,8 50,8 50,8 50,8 Sijoitetun pääoman tuotto (%) 10,8 % 10,1 % 7,7 % 7,7 % 7,7 % 10,9 % Oman pääoman tuotto (%) 20,4 % 19,6 % 14,0 % 15,5 % 13,5 % 22,8 % Omavaraisuusaste (%) 31,9 % 31,2 % 31,8 % 31,7 % 29,4 % 29,5 % Henkilöstö keskimäärin*** 171 159 165 156 152 137 Henkilöstö kauden lopussa 173 161 169 156 150 141                 EPRA TUNNUSLUVUT JA OPERATIIVINEN KASSAVIRTA             Operatiivinen tulos (EPRA Earnings), milj. € 14,5 17,9 65,1 62,7 44,4 43,2 Operatiivinen tulos (EPRA Earnings) / osake (€) 0,29 0,35 1,28 1,23 0,87 0,85 Nettovarallisuus (EPRA Net Asset Value), milj. € 1 138 1 029 1 120 1 007 900 825 Nettovarallisuus (EPRA Net Asset Value) / osake (€) 22,4 20,2 22,0 19,8 17,7 16,2 Operatiivinen kassavirta (CE), milj. € 21,6 23,3 72,9 66,1 61,6 51,9 Operatiivinen kassavirta (CEPS) / osake (€) 0,42 0,46 1,43 1,30 1,21 1,02                             TUNNUSLUVUT VUOSINELJÄNNEKSITTÄIN   Q1/2015 Q4/2014 Q3/2014 Q2/2014 Q1/2014 Liikevaihto, milj. €   96 76 77 85 74 Liikevoitto, milj. €   67 38 37 56 60 Voitot ja tappiot käypään arvoon arvostamisesta   37 16 5 19 24 Nettorahoituskulut, milj. €   -9 -10 -10 -10 -9 Tulos ennen veroja, milj. €   58 28 27 46 51 Tulos / osake (€)   0,90 0,42 0,42 0,72 0,80 Bruttoinvestoinnit, milj. €   29 31 43 42 59   prosentteina liikevaihdosta   30,4 % 40,1 % 55,1 % 48,9 % 80,4 % Taloudellinen vuokrausaste, %   96,4 % 97,2 % 96,9 % 96,5 % 96,2 %               EPRA TUNNUSLUVUT JA OPERATIIVINEN KASSAVIRTA             Operatiivinen tulos (EPRA Earnings), milj. €   14,5 12,0 16,7 18,5 17,9 Operatiivinen tulos (EPRA Earnings) / osake (€)   0,29 0,24 0,33 0,36 0,35 Operatiivinen kassavirta (CE), milj. €   21,6 10,8 20,3 18,5 23,3 Operatiivinen kassavirta (CEPS) / osake (€)   0,42 0,21 0,40 0,36 0,46                 *) Osakkeista vähennetty konsernin omassa omistuksessa olevat 160 000 osaketta   **) IAS 40 Sijoituskiinteistöt -standardin käyvän arvon mallin käyttöönoton vaikutus on huomioitu takautuvasti tunnusluvuissa. Takautuvasti tehdyt oikaisut ovat tilintarkastamattomia. ***) Sisältää kesätyöntekijät             ****) Oma pääoma ilman vähemmistöosuutta                                         Lisätietoja: Toimitusjohtaja Erkka Valkila, p. 0201 34 4001, matkap. 050 62 050 Talousjohtaja Esa Neuvonen, p. 0201 34 4005, matkap. 040 5001 003 |
| Liitteet: Osavuosikatsaus_Q1_2015.pdf OVK_info_23042015.pdf |