Kundens SATO kortfattat

Service på ditt modersmål

Hur ansöker jag om SATOs hyresbostad?

  1. Kolla utbudet på vår webbsida Löydä koti på finska eller engelska.
  2. Fyll i en ansökan om hyresbostad. Du kan pricka i önskade hus eller stadsdelar. Ansökan gäller en (1) månad i taget. Om du vill ändra eller förnya din ansökan, vänligen kontakta vår kundtjänst, tfn 020 334 43, asiakaspalvelu@sato.fi.
    Fyll i ansökan på nätet
    Skriv ut en ansökan i pappersformat
    Observera att du för närvarande endast kan ansöka om ARA-lägenheter med detta blankett. Använd den finska eller engelska webbplatsen för att ansöka om andra lägenheter.
  3. Vi skickar dig ett erbjudande eller en preciserad förfrågan på finska, när en bostad som motsvarar dina önskemål blir ledig.
  4. En försäljningsförhandlare avtalar med dig om visning av bostaden. I SATOs bostäder görs en flyttningsinspektion innan bostadens nya innehavare flyttar in. Trots det bör du alltid se bostaden innan du fattar beslutet om att hyra den. Information om avvikande förfaranden som orsakas av coronapandemin får du av försäljningsförhandlaren. En del av våra försäljningsförhandlare och serviceexperter talar svenska, men våra huvudsakliga servicespråk är finska och engelska.
  5. Efter visningen kan du godkänna eller avböja hyreserbjudandet. Om du godkänner erbjudandet bör du komma överens med förhandlaren om en tidpunkt för undertecknande av hyresavtalet eller underteckna avtalet elektroniskt. När du anländer för att underteckna hyresavtalet bör du ha med dig ditt identitetskort och andra handlingar som försäljningsförhandlaren har bett dig visa upp.

Vi trivs hemma

Handboken Vi trivs hemma är ett utmärkt informationspaket för dig som hyr bostad hos SATO. I handboken har vi samlat in fakta och tips om flyttning och om ditt hem och husbolag.

Läs guiden

Tjänster för de boende

Vi vill erbjuda dig en hyresbostad som blir ditt riktiga hem. Vi har en hel del professionella i boende och fastighetsskötsel som tar hand om ditt hem och ditt bostadshus. De som du bäst kommer att lära känna är förhoppningsvis servicechefen och husmästaren, om ditt hus har en sådan. Som innehavare av en lägenhet kan du också ta i bruk OmaSATO. Via den kan du få kontakt med oss, kontrollera dina betalningsuppgifter, publicera meddelanden på husets anslagstavla, göra en felanmälan och läsa mer om kundförmåner och -evenemang.

OmaSATO på finska
Kundförmåner på finska

Flyttning och uppsägning

Checklista för flyttare

Ett nytt hem är något att glädjas över, men orsakar också stress för många: I vilket skede ska man senast säga upp sin gamla bostad? Vilka namn ska stå på dörren? Vem hinner hjälpa till med flyttningen? Kan nycklarna hämtas med fullmakt? Måste jag tvätta fönstren? Vi har svar på nästan alla frågor.

Ta kontakt

SATOs kundtjänst, tfn 020 334 443, asiakaspalvelu@sato.fi
Kontrollera öppettider och andra sätt att kontakta oss, på finska »

Vi rekommenderar varmt OmaSATO för alla som bor i ett SATO-hus. Meddelanden som sänds via OmaSATO besvaras kvickt, och felanmälningar skickas direkt till de aktörer som tar hand om dem.

En del av våra försäljningsförhandlare och serviceexperter talar svenska, men våra huvudsakliga servicespråk är finska och engelska.