Asukkaan ongelman ratkaisemisesta tulee hyvä mieli

Julkaistu

16.12.2020

Kirjoittaja

Eini Henriksson

Kuvat

Emmi Kaukelin

SATOssa aloitti 12 uutta palvelupäällikköä syksyllä 2020. Palvelupäälliköt huolehtivat, että asukkaat viihtyvät ja vuokrakodit pysyvät kunnossa. Yksi heistä on Maija Saarni, joka iloitsee asukkaiden auttamisesta.

Satolaisille on tärkeää olla yhä paremmin asukkaiden saavutettavissa. Tästä syystä satolaisten joukkoon rekrytoitiin syksyllä palvelupäälliköitä uudenlaiseen rooliin, jossa yhdistyy palvelupäällikön, huoneistotarkastajan ja olosuhdepäällikön tehtävät.

”Tunsin entuudestaan SATOlla työskenteleviä, joten tiesin, että tämä on kiva työpaikka. Enkä ole katunut, sillä satolaiset ovat ihania ja avuliaita tyyppejä”, kertoo elokuussa palvelupäällikkönä aloittanut Maija Saarni.

Maijan vastuulle kuuluu reilut 600 SATOkotia muun muassa Vantaan Kartanonkoskella ja Helsingin Tapulikaupungissa.

Maija vastaa siitä, että talot, pihat ja vuokra-asunnot pysyvät hyvässä kunnossa, ja asukkaat viihtyvät.

Palvelupäällikkö Maija SATOkodin parvekkeella | SATO
Maija käy säännöllisesti katsomassa, että SATOn taloissa on kaikki kunnossa.

”Huolehdin yhdessä huoltoyhtiön ja urakoitsijoiden kanssa siitä, että talot ja pihapiirit ovat viihtyisiä. Todella tärkeässä roolissa on myös yhteistyö asukkaiden kanssa, jotta asukkailla on hyvä olla kotitalossaan”, Maija sanoo.

Palvelupäällikön työnkuvaan kuuluu niin taloilla ja kodeissa käyminen kuin toimiston puolella tehtävät hallinnolliset työt.

”Viime päivinä olen tehnyt muun muassa muuttotarkastuksia, jutellut puhelimessa asukkaiden kanssa ja selvittänyt joitakin kiireellisimpiä pyyntöjä. Koitan varata päiviin aina riittävästi aikaa siihen, että ehdin viedä eteenpäin taloilla tai asukkaiden palautteiden kautta havaittuja pulmia”, Maija kertoo.

Ihminen ihmiselle - sekä työkavereiden että asiakkaiden kanssa

Maijalle on tärkeää työpaikan välitön tunnelma, loistava esimies ja asioiden ratkominen yhdessä. Työkaverilta voi aina pyytää apua, ja on palkitsevaa oppia koko ajan uutta.

”Kun onnistun ratkaisemaan asiakkaan ongelman, siitä tulee tosi hyvä mieli”, Maija hymyilee, ”tai kun asukkaat antavat hyvää palautetta ammattitaitoisesta ja mukavasta kiinteistönhoitajasta."

"Ihminen ihmiselle -ajattelu korostuu työssämme todella vahvasti.”,  Maija sanoo.

Maijan ajatus omasta epätäydellisen täydellisestä kodista | kotipositiivisuus

Osa ongelmista ratkeaa nopeasti, mutta osa vaatii pitkäjänteisempää tekemistä. Maija miettii ratkaisuja muun muassa jätteiden lajitteluun, jotta esimerkiksi muovit menisivät kiertoon nykyistä paremmin.

”Minulle vastuullisuusnäkökulma on merkittävässä roolissa. Se oli myös yksi syy, miksi hain SATOlle töihin. Tekemisemme on läpinäkyvää”, Maija toteaa.

Syksyn aikana on ollut paljon perehtymistä ja uutta asiaa. Talot ja asukkaat alkavat tulla tutummiksi, ja Maijalla on selkeä suunta tulevaan.

”Haluan kehittää talojamme ja tekemistämme niin, että asukkaamme viihtyvät mahdollisimman hyvin SATOkodeissa”, Maija sanoo.

Millaisia kestävät valinnat näkyvät arjessasi, Maija?

”Pyrin lajittelemaan mahdollisimman hyvin ja tekemään järkeviä kulutusvalintoja. Yritän pitää tekstiilien ostamisen minimissä ja valita aina vastuullisesti tuotettuja tekstiilejä, vaikka asian selvittäminen vaatiikin melko paljon vaivaa.”

Tutustu myös vastuulisuusasiantuntijaamme Tiinaan | SATO