Asuntosäätiö ostaa Suomen Asumisoikeus Oy:n

8.4.2014

Asuntosäätiö ostaa tytäryhtiönsä Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy:n omistukseen asumisoikeusasuntoja omistavan yhtiön, Suomen Asumisoikeus Oy:n SATOlta ja VVO:lta. Kauppahinta on Asumisen kehittämis- ja rahoituskeskus ARA:n hyväksymä.

Asuntosäätiöstä tulee kaupan jälkeen Suomen suurin asumisoikeusasuntojen tarjoaja. Asuntosäätiöllä on ennestään 1 500 asumisoikeusasuntoa ja kaupan myötä määrä nousee noin 15 000 asumisoikeusasuntoon.

Asuntosäätiö on tullut tunnetuksi muun muassa Espoon Tapiolan ja Kivenlahden kehittäjänä ja rakennuttajana. Nyt se harppaa yhdellä kertaa maan suurimpien asunnontarjoajien joukkoon. Asumisoikeusasuntojen lisäksi Asuntosäätiöllä on omistuksessaan noin 1 000 vuokra-asuntoa.

- Asuntosäätiö ryhtyy nyt kehittämään asumisoikeusasumista leveämmillä hartioilla tavoitteenaan tehdä siitä aidosti kolmas asumisen hallintamuoto vuokra- ja omistusasumisen lisäksi, Asuntosäätiön toimitusjohtaja Esa Kankainen sanoo.

Ostetuista asunnoista noin puolet sijaitsee pääkaupunkiseudulla ja loput muun Suomen kasvukeskuksissa tai niiden työssäkäyntialueella.

- Asuntosijoitusyhtiö SATO on keskittänyt toimintansa suurimpiin kasvukeskuksiin. Suuntaamme resurssimme vuokra-asuntokantamme kasvattamiseen ja kehittämiseen sekä asiakassuhteiden hyvään hoitoon. Suomen Asumisoikeus Oy:n asuntokannan kehittäminen saa uusia mahdollisuuksia Asuntosäätiössä, jonka strategiassa asumisoikeusasuntojen rooli on merkittävä, SATOn toimitusjohtaja Erkka Valkila kertoo.

- VVO keskittyy ydintoimintaansa eli vuokra-asuntojen omistamiseen ja uusien vuokra-asuntojen rakennuttamiseen. Olemme iloisia, että löysimme asumisoikeusasunnoille hyvämaineisen ja osaavan ostajan. Näin voimme olla luottavaisia, että talot hoidetaan ammattimaisesti ja asukkaista pidetään hyvää huolta jatkossakin, VVO:n toimitusjohtaja Jani Nieminen sanoo.

Yhtiön omistajavaihdos ei vaikuta asukkaiden asemaan ja kaikki yhtiön tekemät sopimukset säilyvät entisellään. Suomen Asumisoikeus Oy:n henkilöstö jatkaa entisissä tehtävissään.
.

Asuntosäätiö
Toimitusjohtaja Esa Kankainen, p. 040 7585 580
www.asuntosaatio.fi

Toimitusjohtaja Erkka Valkila, p. 050 620 50
www.sato.fi

VVO-yhtymä Oyj
Toimitusjohtaja Jani Nieminen, p. 050 3734 847
www.vvo.fi
.

Asuntosäätiö tekee työtään monipuolisen ja omaleimaisen asumisen vastuullisena kehittäjänä yhteistyössä useiden alan asiantuntijoiden ja asukkaiden kanssa. Asuntosäätiön ovat vuonna 1951 perustaneet Invalidiliitto ry, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry, Vuokralaiset ry ja Väestöliitto ry sekä jo lakkautettu Virkamiesliitto ry. Säätiö rakennuttaa vuosittain noin 400 asuntoa pääkaupunkiseudulla ja kehyskunnissa erilaisilla rahoitusmuodoilla: omistusasunnot, osaomistusasunnot, asumisoikeusasunnot ja vuokra-asunnot.

SATO Oyj on yksi Suomen johtavista asuntosijoitusyhtiöistä. SATOn tavoitteena on tarjota kattavat vuokra-asumisen vaihtoehdot ja erinomainen asiakaskokemus. SATOn omistuksessa on yhteensä noin 24 000 vuokrattavaa asuntoa Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa ja Pietarissa. Toiminta on pitkäjänteistä ja kannattavaa. Asunto-omaisuuden arvoa kasvatetaan investoinnein ja realisoinnein sekä korjaustoiminnalla.

VVO-yhtymä Oyj on monipuolinen vuokra-asuntoja tarjoava konserni, joka rakennuttaa ja vuokraa asuntoja. VVO omistaa yli 40 000 vuokra-asuntoa 43 paikkakunnalla. Konsernin 11 VVO-kotikeskusta eri puolilla Suomea palvelevat asiakkaita paikallisesti. VVO:n palveluksessa työskentelee noin 340 henkilöä.