Fortumin pääkonttorin muuttamista asuintaloksi selvitetään

30.4.2014

SATO, Ilmarinen ja Hartela suunnittelevat hanketta yhdessä Fortumin kanssa

SATO, Ilmarinen ja Hartela selvittävät Fortumin kanssa Espoon Keilaniemessä sijaitsevan Fortumin tornitalon muuttamisesta asuinkäyttöön.

Fortum hakee Espoon kaupungilta tarvittavat päätökset, joiden myötävaikutuksella nykyisen tornitalon käyttötarkoitus ja korttelin jäljellä oleva rakennusoikeus muutetaan toimistokäytöstä asuin-, palvelu- ja liiketilakäyttöön, mikäli suunnitelmat toteutuvat.

Keilaniemi ja Otaniemi muodostavat kokonaisuuden, jota Espoon kaupunki kehittää moderniksi asumisen, opiskelun ja työpaikkojen yhdistelmäksi. Fortumin pääkonttorin nykyinen sijainti on osa tulevaa asuinaluetta, joka rakentuu uuden metroaseman kylkeen.
.

Liiketoimintajohtaja Pasi Suutari SATOsta:

- SATO tutkii aktiivisesti kaikkia mahdollisuuksia asuntotarjonnan lisäämiseksi pääkaupunkiseudulle. Paitsi kestävän kehityksen periaatteita olemassa olevien rakennusten käyttötarkoituksen muutokset tarjoavat puitteet persoonallisille asunnoille, joita asiakkaamme yhä enemmän odottavat.

- Nyt lähdemme yhteistyössä Fortumin, Ilmarisen ja Hartelan kanssa selvittämään mahdollisuuksia synnyttää aivan uudenlainen asumisratkaisu Espooseen. Selvityksen aikana tutkimme Fortumin legendaarisen rakennuksen soveltuvuutta konsepteihimme, SATO VuokraKoti, SATO HotelliKoti ja SATO OmistusKoti. Tavoitteena on luoda asiakkaille houkutteleva kokonaisuus, josta löytyy sopiva asumismuoto eri elämäntilanteisiin.
.

Ilmarisen kiinteistöjohtaja Tomi Aimonen:

- Hanke on hyvä osoitus siitä, miten elinkaarensa päähän tulleelle toimistokiinteistölle annetaan uusi elämä. Ilmarinen tuo rakennukseen palveluita, joita alueen tulevat asukkaat tarvitsevat.
.

Rakennusosakeyhtiön Hartelan varatoimitusjohtaja Kimmo Aspholm:

- Laadittu suunnitelmaa on hyvä osoitus siitä, kuinka eri alojen parhaalla osaamisella voidaan luoda edellytykset innovatiivisille ratkaisuille. Hartelan aloitteesta syntynyt malli luo toteutuessaan Keilaniemestä metropolialueen houkuttelevimman kohteen urbaanin asumisen ja työssäkäynnin yhdistämiselle.

Lisätietoja antavat:

SATO
Liiketoimintajohtaja Pasi Suutari, p. 0201 34 4008 ja 040 504 4292
www.sato.fi

Ilmarinen
Tomi Aimonen, kiinteistöjohtaja, p. 050 366 7501
www.ilmarinen.fi

Hartela
Rakennusosakeyhtiö Hartela
Varatoimitusjohtaja Kimmo Aspholm, p. 010 561 3334
www.hartela.fi
.

SATO on yksi Suomen johtavista asuntosijoitusyhtiöistä. SATOn tavoitteena on tarjota kattavat vuokra-asumisen vaihtoehdot ja erinomainen asiakkuuskokemus. SATOn omistuksessa on yhteensä noin 24 200 vuokrattavaa asuntoa Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa ja Pietarissa.

Edistämme toiminnallamme kestävää kehitystä ja aloitteellisuutta sekä toimimme avoimessa vuorovaikutuksessa sidosryhmiemme kanssa lisäarvon tuottamiseksi. Toimimme pitkäjänteisesti ja kannattavasti. Kasvatamme asunto-omaisuuden arvoa investoinnein ja realisoinnein sekä korjaustoiminnalla.

SATO-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli 311,5 miljoonaa euroa, liikevoitto 178,3 miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja 140,8 miljoonaa euroa. SATOn sijoitusomaisuuden arvo on noin 2,4 miljardia euroa.

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että yli 900 000 suomalaista saa työstään ansaitsemansa eläkkeen. 580 asiantuntijan voimin autamme asiakasyrityksiämme menestymään, työntekijöitä viihtymään työssään ja viettämään eläkepäiviään mahdollisimman hyväkuntoisina. Markkinaosuutemme on noin kolmannes ja eläkevastuiden katteena meillä on yli 30 miljardin euron sijoitusomaisuus. Kiinteistösijoittajana olemme yksi Suomen suurimpia 3,5 miljardin euron kiinteistöomaisuudellamme. Lisätietoja: www.ilmarinen.fi.

Hartela on yksi suurimmista suomalaisista rakennusalan yrityksistä. Vakavarainen, yli 70-vuotias perheyhtiömme työllistää valtakunnallisesti ja vientitehtävissä yli tuhat rakentamisen ja talotekniikan ammattilaista. Liikevaihtomme tilikaudella 2013 oli noin 269 miljoonaa euroa.