SATO ja Peab Seicon ostivat Oulusta entisen Atrian kiinteistön

Aug 30, 2006

Peab Seicon Oy ja SATO-Rakennuttajat Oy ostivat Oulun keskustan alueelta entisen Atrian kiinteistön. Tontille on kaavoitettu uusi nykyaikainen asuinkerrostaloalue n. 700 asunnolle.

Peab Seicon Oy ja SATO-Rakennuttajat Oy ovat yhdessä ostaneet tänään Lihakunnalta Oulun keskustan tuntumasta kiinteistön. Kiinteistö tunnetaan entisenä Atrian alueena ja se sijaitsee Limingantullin kaupunginosassa. Maa-alue vaihtaa omistajaa noin 13 miljoonalla eurolla. Peab Seicon ja SATO-Rakennuttajat pitävät hankkimaansa maa-aluetta erityisen mielenkiintoisena siksi, että se on viimeisiä vapaita alueita Oulun keskustan tuntumassa, joka mahdollistaa tämän suuruisen yhtenäisen kokonaisuuden rakentamisen. Laadittu asemakaava mahdollistaa noin 700 nykyaikaista asuntoa käsittävän kerrostalokokonaisuuden rakentamisen. Valmistuessaan uusi asuntoalue muodostaa viheralueineen viihtyisän jatkon Oulun kaupungin laajenevalle keskusta-alueelle.

Alueen pinta-ala on n. 4,5 hehtaaria ja uuden, maaliskuussa vahvistetun asemakaavan mukaan rakennusoikeutta on noin 53 000 m². Valtaosa rakennusoikeudesta käytetään uusien nykyaikaisten kerrostaloasuntojen rakentamisen. Liiketilojen rakentamiseen rakennusoikeuden määrästä käytetään noin 5 %. Osa maa-alasta käytetään puistojen ja liikennealueiden rakentamiseen.

Alueen vanhoissa rakennuksissa on vuokralla yrityksiä, jotka voivat jatkaa toistaiseksi toimintaansa rakennuksissa. Ensimmäiset asuinkerrostalot rakennetaan siten, että olemassa olevia rakennuksia ei tarvitse purkaa.

Suunnittelutyö käynnistetään välittömästi. Ensimmäisten asuinkerrostalojen rakentaminen aloitetaan jo keväällä 2007. Koko alueen rakentamisen on arvioitu kestävän noin 7-9 vuotta. Rakennetun valmiin alueen kustannusarvio on yli 100 miljoonaa euroa.

Sekä Peab Seicon Oy että SATO ovat valtakunnallisesti alansa johtavia yrityksiä. Peab Seicon Oy kuuluu ruotsalaiseen Peab-konserniin, jolla on rakennustoimintaa etupäässä Ruotsissa mutta myös Suomessa ja Norjassa. Konsernin palveluksessa on noin 11 000 työntekijää, joista Suomessa noin 700. Peab Seiconin liikevaihto muodostuu asunto- ja korjausrakentamisesta, talon- ja insinöörirakentamisesta sekä projektiviennistä. Tänä vuonna Peab Seicon Oy rakentaa koko maassa lähes 1000 asuntoa. Suomessa yhtiöllä on toimipaikkoja Helsingissä, Tampereella, Seinäjoella, Vaasassa, Turussa, Oulussa ja Rovaniemellä.

SATO on asumisratkaisuja tarjoava yhtiö, jonka liiketoiminnan muodostavat asuntosijoittaminen ja asuntorakennuttaminen. SATO keskittyy asuntojen omistamiseen, vuokraamiseen, rakennuttamiseen ja myyntiin. Alueellisesti toiminta keskittyy pääkaupunkiseudun sekä Tampereen, Turun, Oulun ja Jyväskylän talousalueille.

Uusia asuntoja SATO rakennuttaa vuosittain noin 1 000, joista myytäviä omistusasuntoja on noin 700 ja loput ovat toimeksiantorakennuttamiskohteita. Kuusikymmentäviisivuotisen historiansa aikana SATO on tuottanut 220 000 uutta asuntoa, mikä edustaa noin kymmentä prosenttia Suomen asuntokannasta. SATOlla on omistuksessaan noin 23 000 vuokra-asuntoa.

Peab Seicon Oy tulee toimimaan alueella rakennusurakoitsijana ja SATO rakennuttajana. Asunnot kumppanit tulevat myymään yhteistyössä. Kummallakin yrityksellä on rakenteilla vapaarahoitteista asuntotuotantoa kasvukeskuksissa.

Lisätietoja antavat:

SATO-Rakennuttajat Oy