SATO ja Auratum ostivat Turun Kupittaalla sijaitsevan HK Ruokatalo Groupin ja LSO Osuuskunnan kiinteistön

28.12.2006

Tavoitteena on kehittää alue asumiskäyttöön

SATO ja Auratum Kiinteistöt Oy:n hallinnoima kiinteistöpääomarahasto AKR Kehitys Ky ovat tänään ostaneet HK Ruokatalo Group Oyj:ltä ja LSO Osuuskunnalta näiden omistaman toimisto- ja tuotantokäytössä olevan kiinteistön Turun Kupittaalla. Ostajien tavoitteena on yhteistyössä Turun kaupungin kanssa kehittää tästä Teknologiakeskuksen ja Kupittaan liikuntapuiston väliin sijoittuvasta noin 23 000 m2:n alueesta uusi korkeatasoinen asuinalue.

SATO ja Auratum ostivat kiinteistön teollisuuskäytössä olevan osan tasaosuuksin, toimistokäytössä oleva osan kiinteistöstä osti Auratum. HK Ruokatalo Group vuokraa teollisuustilat uusilta omistajilta ainakin vuoden 2007 loppuun saakka. Lisäksi HK vuokraa Auratumilta toimistorakennuksen pitkäaikaisella vuok-rasopimuksella pääkonttoritoimintojaan varten.

SATO rakennuttaa vuosittain noin 700 uutta omistusasuntoa.Turussa SATOn asuntorakennuttamisen painopistealueet ovat Etelärannan merenrantatontit Korppoolaismäessä, keskustassa sijaitseva Ipnoksenrinne sekä Friskalan ja Runosmäen pientaloalueet. Pidemmällä tähtäimellä painopiste siirtyy VR:n konepaja-alueelle ja nyt hankitun Kupittaan kiinteistön alueelle.

Auratum Kiinteistöt Oy on keskittynyt korkealuokkaisten asuntokohteiden kehittämiseen, kiinteistöjalostukseen sekä kiinteistöpääomarahastojen hallinnointiin. Yhtiön luomat AKR -kiinteistöpääomarahastot olivat ensimmäiset laatuaan Suomessa. Nyt ostettu alue sopii hyvin jatkamaan yhtiön kehittämien korkeatasoisten asuntokohteiden sarjaa.

Myyjän neuvonantajana kaupassa toimi Tuloskiinteistöt Oy.

SATO
Toimialajohtaja Pekka Komulainen, puh. 0201 34 4008, gsm 050 62 016
Aluejohtaja Markku Tähtinen, puh. (02) 273 3101, gsm 0400 827 088
www.sato.fi

Auratum Kiinteistöt Oy
Toimitusjohtaja Matti Äijälä, puh. (02) 6516 6623, gsm 045 6344 400
Johtaja Jukka Lämsä, puh. (02) 6516 6622, gsm 045 6344 300
www.auratumkiinteistot.com

SATO on asumisratkaisuja tarjoava yhtiö, jonka liiketoiminnan muodostavat asuntosijoittaminen ja asuntorakennuttaminen. SATO keskittyy asuntojen omistamiseen, vuokraamiseen, rakennuttamiseen ja myyntiin. Alueellisesti toiminta keskittyy pääkaupunkiseudun sekä Tampereen, Turun, Oulun ja Jyväskylän talousalueille. Uusia asuntoja SATO rakennuttaa vuosittain noin 1 000, joista myytäviä omistusasuntoja on noin 700 ja loput ovat toimeksiantorakennuttamiskohteita. Kuusikymmentäviisivuotisen historiansa aikana SATO on tuottanut 220 000 uutta asuntoa, mikä edustaa noin kymmentä prosenttia Suomen asuntokannasta. SATOlla on omistuksessaan noin 23 000 vuokra-asuntoa.

Auratum Kiinteistöt Oy on osa Auratum-konsernia, jonka liiketoimintaan kuuluvat varainhoitopalvelut, pääomasijoitustoiminta ja kiinteistöliiketoiminta. Auratum Kiinteistöt Oy harjoittaa kiinteistökehitystoimintaa keskittyen mm. laadukkaisiin asuntokohteisiin ja liikekiinteistöihin. Lisäksi yhtiö hoitaa kiinteistöjen ja kiinteistöpääomarahastojen hallinnointitehtäviä. Tällä hetkellä yhtiön hallinnoima kiinteistöportfolio koostuu kauppa-, logistiikka- ja toimistokiinteistöistä, jotka sijaitsevat Suomen suurimmissa kaupungeissa.

* *