SATO ja Peab aloittivat Oulun Etelätullin alueen rakentamisen

24.9.2009

700 asunnon asuinalueen aloituspäätös yksi maan merkittävimpiä kuluvana vuonna

SATO Oyj ja Peab Oy käynnistävät Oulun Etelätullin asuinalueen rakentamisen. Alueen ensimmäinen kohde on kahdeksankerroksinen kerrostalo Asunto Oy Oulun Tullitorni, jossa on yhteensä 41 omistusasuntoa. Koko Etelätullin alueelle on suunniteltu viisi- seitsemänkerroksisia kerrostaloja, joihin tulee yhteensä noin 700 nykyaikaista asuntoa.

- Etelätullin alueen rakentaminen tuo Oulun seudulle tulevina vuosina paljon työtä ja takaa osaltaan sen, että asuntojen hintataso pysyy Oulussa järkevällä tasolla. Kyseessä on yksi suurimmista uusien asuntoalueiden aloituspäätöksistä koko Suomessa kuluvana vuonna, toteaa Peab Oy:n toimitusjohtaja Petri Suuperko.

Etelätullin alueen kohteen aloituspäätös oli SATOlle ensimmäinen noin puoleentoista vuoteen. SATOn Oulun aluejohtaja Arto Aalto kertoo, että Tullitornin keskeinen sijainti ja hyvin suunnitellut asunnot ovat herättäneet runsaasti kiinnostusta. Aalto uskoo myynnin sujuvan suotuisasti.

Alueen rakentamisesta vastaa Peab Oy. Peabin Oulun rakennuspäällikkö Erkki Korteniemen mukaan alueen ensimmäisen talon rakentaminen alkaa lokakuussa ja asukkaat pääsevät muuttamaan uuteen kotiin marraskuussa 2010.
- Tavoitteena on saada alueen seuraavan talon rakentaminen käyntiin ensi kevään aikana, Korteniemi toteaa.

Korteniemen mukaan alue tarjoaa uuden asunnon asumismukavuuden ja perinteisen korttelirakentamisen piharauhan.
- Suurin osa parkkipaikoista on maan alla, tämä vapauttaa piharakentamisen palvelemaan asukkaiden viihtyvyyttä autojen viihtyvyyden sijaan. Parkkitiloista asukkaat pääsevät hissillä suoraan omaan kerrokseen, Korteniemi toteaa.

Puistopihoja ja erinomainen sijainti

Yleisökilpailun kautta Etelätullin nimen saanut asuinalue tulee valmistuessaan muodostamaan viihtyisän jatkon Oulun kaupungin laajenevalle keskusta-alueelle. Etelätulli sijaitsee keskustan palveluiden lähellä ja hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrella. Etelätullin alueelta on myös erittäin hyvät kevyen liikenteen väylät keskustaan ja läheisille työpaikka-alueille sekä kouluihin.

Etelätullin rakennustöiden edetessä kaikki Etelätullin alueella nyt olevat vanhat teollisuus- ja toimistorakennukset puretaan. Uusia liiketiloja rakennusoikeuden määrästä on noin 5 %, joten uusia liike- ja toimistotiloja alueelle tulee Limingantien varrelle. Osa Etelätullin alueesta luovutetaan Oulun kaupungille puistoalueiksi, jalkakäytäviksi ja katualueiksi.

Asunto Oy Oulun Tullitorni

Osoite Rautionkatu 26, 90400 OULU
41 omistusasuntoa
29 autohallipaikkaa