SATO jälleen kiinteistöalan energiatehokkuussopimukseen

14.10.2016

SATO Oyj, Lehdistötiedote 14.10.2016 klo 10.15** **

Energiasäästöillä ilmastonmuutosta vastaan

SATO allekirjoitti tänään kiinteistöalan energiatehokkuussopimuksen ja sitoutui vuokra-asuntoyhteisöjen toimenpideohjelmaan (VAETS). Sopimus kattaa vuodet 2017-2025. SATO on ollut osapuolena myös tätä edeltävissä vuokra-asuntoyhteisöjen energiansäästösopimuksissa, ensimmäisestä vuonna 2002 allekirjoitetusta sopimuksesta lähtien.

Toimitusjohtaja Saku Sipola SATOsta:

- SATOlla on ollut ympäristöohjelma jo vuodesta 1999 ja olemme panostaneet paljon energiansäästötoimenpiteisiin. Viimeisen VAETS-kauden aikana vuosina 2009-2015 kumulatiivinen lämmönsäästömme on ollut yhteensä lähes 155 000 megavattituntia. Se vastaa noin kolmensadan kerrostalon vuotuista lämmön kulutusta. Vedensäästössä vastaavat luvut ovat yli 480 000 kuutiota ja 96 kerrostalon kulutusta.

- Uudessa VAETS-sopimuksessa SATO sitoutuu alentamaan talojen lämmön ja sähkön yhteenlaskettua energiamäärää 10,5 prosenttia vuoden 2014 tasosta vuoteen 2025 mennessä. Entistä tiukemmat tavoitteet kannustavat meitä jatkamaan vastuullisuuden edelläkävijänä suomalaisten, ja jopa pohjoismaisten ja eurooppalaisten asuntosijoitusyhtiöiden joukossa. Saimme syyskuussa toistamiseen GRESBin (Global Real Estate Sustainability Benchmark) vastuullisuustyön Green Star -tunnustuksen, ja SATO oli Pohjoismaista vertailuun osallistuvista asuntosijoittajista paras ja eurooppalaisista kuudes.

SATOlla on eri energiamuotojen säästötavoitteiden rinnalla tavoite kasvihuonekaasujen ominaispäästöille.

Saku Sipola, toimitusjohtaja, p. 0201 34 4001 ja 040 551 5953
Kimmo Ruokoniemi, talotekniikkapäällikkö, p. 0201 34 4143 ja 040 358 7131

Lisätietoja SATOn ympäristövastuusta: www.sato.fi/ymparistovastuu

Lisätietoja VAETSista: www.energiatehokkuussopimukset2017-2025.fi/

SATO Oyj on yksi Suomen johtavista vuokranantajista. SATOn tavoitteena on tarjota kattavat vuokra-asumisen vaihtoehdot ja erinomainen asiakkuuskokemus. SATOn omistuksessa oli Q2/2016 lopussa yhteensä noin 25 400 vuokrattavaa asuntoa Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa ja Pietarissa.

Edistämme toiminnallamme kestävää kehitystä ja aloitteellisuutta sekä toimimme avoimessa vuorovaikutuksessa sidosryhmiemme kanssa lisäarvon tuottamiseksi. Toimimme pitkäjänteisesti ja kannattavasti. Kasvatamme asunto-omaisuuden arvoa investoinnein ja realisoinnein sekä korjaustoiminnalla.

SATO-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli 323,4 miljoonaa euroa, liikevoitto 196,5 miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja 159,4 miljoonaa euroa. SATOn sijoitusomaisuuden arvo on noin 3,2 miljardia euroa (Q2/2016).