SATO PlusKoti - kohteelle vuoden 2005 RIL-palkinto

9.12.2005

Palkinto myönnettiin ensimmäistä kertaa asuntokohteelle.

Suomen merkittävimpiin rakennusalan palkintoihin kuuluvan RIL-palkinnon (ent. Vuoden Rakennusinsinöörityö) on voittanut tänä vuonna Asunto Oy Helsingin Arabian Kotiranta. Voittajatyön valitsi puhemies Paavo Lipponen. Kohteen rakennuttaja on SATO-Rakennuttajat Oy, jossa kohteesta vastasivat Jouko Kuusela ja Timo Petäjistö.

Arabian Kotirannan rakennustekninen ratkaisu kantavine elementtiseinineen ja sisämateriaaleineen tekee asuntojen muunneltavuuden mahdolliseksi niiden elinkaaren eri vaiheissa. Asukkaat ovat päässeet osallistumaan internetin kautta huoneistojen suunnitteluun jo rakennusvaiheessa.

” Arabian Kotirannassa yhdistyy ainutlaatuisella tavalla uusin rakennustekniikka, laadukas arkkitehtuuri, tietotekniikan hyödyntäminen ja asukkaiden osallistuminen. Lopputuloksena on viihtyisää asumista muutenkin hyvin suunnitellussa ympäristössä,” puhemies Lipponen perustelee.

”Yhteiskunnallinen näkökulma on tärkeä. Suomessa, etenkin pääkaupunkiseudulla, on suuri tarve löytää ratkaisuja, joissa voidaan yhdistää tiivis, urbaani "massarakentaminen" yksilölliseen asumiseen. Arabian Kotirannan tekijät ovat tehneet suuren palveluksen pyrkimykselle luoda parempaa asuinympäristöä. Tekniikka ja arkkitehtuuri toteuttavat Arabian Kotirannassa humanistisia arvoja,” jatkaa Lipponen.

Arabian Kotiranta on ensimmäinen SATO PlusKoti – konseptilla toteutettu rakennuskohde. Konsepti perustuu avoimen asuntorakentamisen tekniikkaan, minkä johdosta asiakkailla oli tavallista laajemmat mahdollisuudet valita tarpeisiinsa soveltuva pohjaratkaisu ja jopa muuttaa asunnon pinta-alaa. Konseptin mukaan kodin pinta- ja kalustemateriaalien valinta on asiakkaalla ja tarjolla on runsaasti vaihtoehtoja joko valmiina sisustuskokonaisuuksina tai yksittäisinä valintoina. Materiaalivalinnat tehdään internet – palvelun kautta. Sarjaräätälöinnillä onnistutaan sekä aikaansaamaan yksilöllistä palvelua että pitämään muutostöiden kustannukset kurissa. SATO PlusKoti on arkkitehtitoimisto ARK Oy Kahri & Co:n, tietopalvelu- ja ohjelmistotalo ToCoMan Group Oy:n ja SATOn yhteistyössä kehittämä konsepti.

Kohde herätti suurta kiinnostusta jo suunnitteluvaiheessa ja asunnot myytiin heti rakentamistöiden käynnistyttyä. Seuraava SATO PlusKoti – kohde valmistuu ensi viikolla Espoon Saunalahteen. Ensi vuonna rakenteille on tulossa kohteita Helsingissä Vuosaaren Aurinkolahteen, Espoossa Matinkylään ja Vantaalla Koivuhakaan. Jatkossa kasvava osa SATOn omistusasuntohankkeista toteutetaan PlusKoti – kohteina.

Toimialajohtaja Pekka Komulainen, asuntorakennuttaminen, puhelin 0201 34 4008, gsm 050 62 016
Aluejohtaja Pekka Häyhä, puhelin 0201 34 4404, gsm 040 525 1922
Johtaja Jouko Kuusela, puhelin 0201 34 4244, gsm 0400 458 303

SATO on asumispalveluja tarjoava asuntosijoitus- ja asuntorakennuttajayhtiö. Sen omistuksessa noin 23 000 vuokra- ja osaomistusasuntoa. Vuosittain yhtiö rakennuttaa noin 1 000 uutta asuntoa, joista noin 800 on omistusasuntoja. SATOn tase on noin 1 150 miljoonaa euroa ja liikevaihto vuonna 2004 noin 362 miljoonaa euroa.

RIL-palkinto
Suomen merkittävimpiin rakennusalan palkintoihin lukeutuvalla RIL-palkinnolla palkitaan rakennuskohteita, joiden suunnittelussa ja toteutuksessa on osoitettu erinomaista rakennusalan osaamista joko uutta kehittämällä tai olemassa olevaa tietoa luovasti soveltamalla, sekä kiinnitetty tekniikan ohella huomiota taloudellisiin, yhteiskunnallisiin ja ympäristönäkökohtiin.

Palkinnon myöntää vuosittain Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL, joka on tehnyt työtä suomalaisen rakennusalan ammattitaidon ja rakentamisen laadun kehittämiseksi jo 70 vuotta.

RILin jäsenet ehdottavat palkinnon saajaksi rakennuskohteita, joista rakennusalan asiantuntijoista ja median edustajista koostuva raati valitsee kilpailun finalistit. Lopullisen valinnan tekee yhteiskunnallisesti merkittävä henkilö, vuonna 2005 puhemies Paavo Lipponen.