SATOlle Suomen Asuntoliitto ry:n ympäristöpalkinto

22.12.2009

Suomen Asuntoliitto ry myönsi vuoden 2009 ympäristöpalkinnon SATOn ympäristötoimikunnalle. Palkitsemisperusteina oli asukkaiden yleisen ympäristötietoisuuden lisääminen ja opastaminen ympäristötietoiseen ja energiatehokkaaseen asumiseen.

Asuntoliiton mukaan SATO on kannustanut asukkaita energian säästämiseen ihmisläheisellä ja kansantajuisella tavalla. Lisäksi SATO on tehnyt konkreettisia toimenpiteitä, jotka tukevat asukkaita energian säästämisessä.

”Tämä tunnustus kannustaa meitä lisäämään ympäristöasioita koskevaa vuoropuhelua asukkaiden kanssa”, sanoo SATOn ympäristötoimikunnan puheenjohtaja Kimmo Ruokoniemi. ”Olemme huomanneet, että teknisillä ratkaisuilla saadaan säästöjä aikaan, mutta lisäksi tarvitaan muutoksia asukkaiden tottumuksissa. Aktiivisella tiedottamisella ja keskustelulla löydämme parhaat ratkaisut”, hän jatkaa.

SATO liittyi joulukuussa ensimmäisten joukossa valtakunnallisen asuinkiinteistöjen energiansäästösopimuksen (AESS) tavoitteiltaan tiukennettuun uudistukseen. SATOn tavoitteena on vähentää sijoituskiinteistöissään kaikkien energiamuotojen kulutusta vähintään 15 prosenttia vuoteen 2016 mennessä.

LVI-kehityspäällikkö Kimmo Ruokoniemi, puh. 0201 34 4143
Liiketoimintajohtaja Tuula Entelä, puh. 0201 34 4007