SATOLLE VOITTO TAMPEREEN VUOREKSEN SUUNNITTELUKILPAILUSSA

2.12.2005

Ehdotuksessa ”Optio 21” on omaperäinen, suomalaista pientaloperinnettä jatkava talotyypistö.

Tampereen kaupungin kiinteistö- ja asuntolautakunta on valinnut voittajat suunnittelua, tontinluovutusta ja toteutusta koskevan Vuoreksen Mäyränmäen viittä korttelia koskevassa kilpailussa. Kustakin korttelista kilpaili neljästä viiteen suunnitteluryhmää ja kilpailu käytiin nimimerkkien suojassa. Korttelia 7602 koskevan kilpailun voitti SATO ehdotuksellaan ”Optio 21”.

Voiton toi kaunis ja parhaiten maastoon sopeutuva kortteliratkaisu sekä omaperäinen, suomalaista pientaloperinnettä jatkava talotyypistö. Ehdotuksessa alue toteutettiin suhteellisen tiiviinä erillistalojen muodostamana kokonaisuutena. Asuntoratkaisuissa haluttiin korostaa muuntelumahdollisuuksia. ”Optio 21”:n arkkitehtisuunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Antti Ylinen ja yleisten alueiden ja pihojen estetiikasta vastaa taiteilijaehdokas Marra Lampi.

Alueella on nyt voimassa osayleiskaava ja korttelin 7602 asemakaavoitustyö käynnistetään ensi vuoden alussa SATOn kilpailuehdotuksen pohjalta. Rakennusoikeutta kokonaisuuteen on tulossa noin 5 000 kerrosneliömetriä, noin 40-50 asunnon verran. Asuntojen rakentaminen käynnistyy, kun asemakaava on saanut lainvoiman, arviolta vuonna 2007.

Tampereen Mäyränmäen alue sopii hyvin SATOn tavoitteisiin keskittyä asuntorakennuttamisessa omistusasuntotuotantoon kasvukeskuksissa.

Kuvia kohteesta.

Aluejohtaja Kari Koponen, puh. (03) 3141 0466, gsm 0400 386 271