Senioritalossa palvelua omatoimisesti

30.11.2004

- urakkasopimus Aktiiviset Seniorit ry:n asuntokohteesta allekirjoitettu

Sato on tänään allekirjoittanut urakkasopimukset Helsingin Arabianrantaan suunnitellun Loppukiri –nimisen hankkeen rakentamiseksi. Loppukiri on senioritalo, jossa tavoitteena on asukkaiden omatoimisuuden edistämiseen perustuva asuinyhteisö. Tavoitteena on yhdessä tekemällä luoda turvallisuutta ja edistää asukkaiden aktiivisuutta. Taustalla on joulukuussa 2002 allekirjoitettu yhteistyösopimus Aktiiviset Seniorit r:yn kanssa. Loppukiri tuo suomalaisille senioriasuntomarkkinoille uudenlaisen toimintamallin.

Loppukiriin valmistuu 58 omistusasuntoa. Asukkaiden omatoimisuutta ja yhteisöllisyyttä tukee kohteeseen rakennettavat noin 450 m2:n palvelutilat, mm. ruokasali, kirjasto, yhteiskeittiö, toimisto, saunaosasto, takkahuone sekä kuntoilu- ja harrastustila.

Talon asunnoista jo valtaosa on varattu yhdistyksen jäsenille.

Kohteen arkkitehtisuunnittelusta vastaa arkkitehti (SAFA) Kirsti Sivén, joka on tehnyt tiivistä yhteistyötä asukkaiden kanssa suunnitteluratkaisujen toteutuksessa.

Loppukiri- hanke sopii hyvin Saton kehityshankkeisiin. Ikääntyville sopivien asuntojen suunnittelua ja toteutusta Sato on toteuttanut jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan ja nyt Sato on vahvasti mukana kehittämässä myös malleja, joissa kotona asumisen edellytykset säilyisivät seniori-ikäisen toimintakyvyn kannalta mahdollisimman pitkään.

”Sato pyrkii tekemään laajasti yhteistyötä seniori-ikäisten asumisvaihtoehtoja suunnittelevien tahojen kanssa. Yhteistyö Aktiiviset Seniorit ry:n kanssa on tuonut uutta näkemystä ikääntyvien arkipäivän askareiden sujumiseen ja yksinäisyyden poistamiseen”, sanoo johtaja Pirjo Räihä Sato-Rakennuttajat Oy:stä

Kohteen urakoitsijana on NCC Rakennus Oy ja asuntojen arvioidaan valmistuvan helmikuussa 2006.

Lisätiedot: Johtaja Pirjo Räihä, Sato-Rakennuttajat Oy, puh. 0201 34 4405, gsm 040 533 0021