Koteja, joilla on tarina

Upouudelle asuinalueelle muuttaminen on jännittävää, mutta sekin on mukavaa, jos kotipaikalla on historia. Vantaan Keimolanmäessä toteutuvat molemmat toiveet.

Keimolanmäen päätie mutkittelee luontevasti uusien tyylikkäiden kerrostalojen lomassa, mutta sitä eivät kaikki tiedä, että sen kaarteet mukailevat paikalla sijainneen vanhan moottoriradan mutkia.

”Keimolanmäen omaleimainen historia näkyy katujen nimissä, pihoja elävöittävissä taideteoksissa ja rakennusten julkisivuissa, joiden rakenteisiin on tulostettu mustavalkoisia valokuvasuurennoksia kilpa-autoista”, SATOn kiinteistökehitysjohtaja Maarit Tuomainen sanoo.

Ilmakuva iloisenvärisestä kerrostalosta, jonka takana avautuu metsää silmänkantamattomiin.
Keimolanmäen taloissa on kilparadan kaarteen tunnelmaa.

Keimolan ensimmäiset kisat ajettiin vuonna 1966. Alkuperäisestä radasta ei ole jäljellä muuta kuin vanha valvontatorni. Jos se osaisi puhua, se voisi kuvailla miten oman aikansa F1-maailmanmestarit Jack Brabham tai Denis ”Denny” Hulme näyttivät Keimolan mutkissa kuolemaa pelkäämättömiä ajolinjojaan.

F1-kisoja ei radalla koskaan ajettu, mutta pienemmistä luokista ja mikroautoradalta kaasuttelivat maailman maineeseen suomalaiset legendat Rosberg, Järvilehto, Häkkinen ja Salo.

SATOn nyt jo eläköitynyt kiinteistökehitysjohtaja Maarit Tuomainen aurinkolaseissa ja sinisessä takissa hymyilee ja katsoo kameraan.
Nyttemmin jo eläkkeelle siirtyneelle SATOn kiinteistökehitysjohtaja Maarit Tuomaiselle Keimolanmäen kehitys oli pitkä ja monisyinen projekti.

Upouusia vuokrakoteja

2016 Keimolanmäkeen valmistuneeseen SATOn taloon Leksakuja 3:een on jo kotiuduttu. Suojaisalla pihalla raikuvat lasten äänet ja parvekkeilla ilahduttavat naapureiden valitsemat kodikkaat kalusteet ja värikkäät kukat.

”Leksankujalle oli helppo löytää asukkaat ja siellä on viihdytty hyvin”, Tuomainen kertoo.

Ja miksi ei viihdyttäisi. Uusissa asunnoissa kaikki pinnat ovat koskemattomia ja ensimmäiset asukkaat voivat muuttaa asuntoihin kuin omiinsa.

Syksyllä 2019 Keimolanmäkeen valmistui toinen uusi SATOn vuokratalo, Varikkokaarre 2, jossa on 46 kotia.

Näissä asunnoissa valkoiset keittiöt yhdistyvät modernin avoimina valoisiin olohuoneisiin. Lattiat ovat muodikkaan harmaat ja lasitetuista parvekkeista voi nauttia pitkälle tummeneviin syysiltoihin. Lisäksi kaikille asunnoille riittää yksi autopaikka.

Kuva kerrostalon ulko-oven katoksesta ja seinään asennetusta valokuvasuurennoksesta, jossa kilpa-autoilija tuulettaa maaliin tullessaan.
Naapuruston historia näkyy hyväntuulisesti uusien kotitalojen koristeissa.

Petikon ulkoilumaastot houkuttavat patikoimaan ja golffarille kotikenttä, Keimola Golf, on melkein vieressä.

”Tänä syksynä Keimolanmäki saa myös oman 140 lapsen päiväkodin, jonka esiopetus alkaa vuoden 2021 aikana”, Tuomainen iloitsee.

Kivistöstä kävelymatkan päästä löytyvät koulu, elintarvikekaupat ja unelmissa siintää kokonainen kauppakeskus.

Päivitys 2023

Kesällä Keimolanmäkeen valmistuu jälleen uutta! Lincolninaukion asunnoissa ihastuttavat monipuoliset pohjaratkaisut eri kokoisissa asunnoissa. Talo on valittu myös ostavastuullisesti.fi-sivustolle. A-energialuokan talo lämpiää maalämmöllä ja suunnittelussa on huomioitu muun muassa käytettävyys, huollettavuus ja muuntojoustavuus. Tulevan kotitalosi rungolla on normaalin 50 vuoden sijasta 100 vuoden elinkaari.

Tutustu Lincolninaukion ulkoilijan unelmakoteihin ja hae ›

Paalupaikka tulevaisuuteen

Vuodesta 2015 asti Vantaa on ollut pääkaupunkiseudun muuttovoittaja. Kivistöstä tehdään 30 000 asukkaan suuraluetta ja Keimolanmäki 2 500 asukkaallaan on osa sitä.

Keimolanmäki sijaitsee alle kilometrin päässä Kehäradan Kivistön juna-asemasta. Jos Helsinkiin mielii, sinne pääsee junalla 26 minuutissa.

Vanha valvontatorni keksii tuskin moitteen sanaa uudesta asuinalueesta, jonka tuttuja mutkia se saa edelleen valvoa. No, ehkä kevyenliikenteenväylät ovat vielä paikoin harmillisen keskeneräiset, mutta kohde kerrallaan päästään myös viimeistelytöihin.

Kumi ei pala vanhaan kisatyyliin ja tulevaisuudessa yhä useampi asukas huristelee mutkia polkupyörällä tai sähkömoottorin voimalla. Hiekkalaatikoilla sen sijaan ajetaan edelleen armottomia ralleja, joissa moottorin mahdollisimman kova pärinä korreloi suoraan kisamenestystä. Sellaista meteliä valvontatorni kaipaa lisää.