Asumisneuvojat auttavat asukkaita ja koko naapurustoa

Julkaistu

25.2.2021

Kirjoittaja

Eini Karhumalja

Kuvat

Emmi Kaukelin

Anu Kujala, Shugri Mohamed ja Essi Helander työskentelevät SATOn asumisneuvojina. Työ sisältää asukkaiden opastamista ja tukemista vuokra-asumiseen liittyvissä kysymyksissä ja pulmatilanteissa.

”Ratkomme muun muassa häiriötilanteita, olemme mukana sovittelemassa naapuririitoja ja autamme esimerkiksi yksin asuvia vanhuksia saamaan apua arjen askareisiin”, selventää Anu.

”Lisäksi vastaamme SATOn talojen yhteisöllisyyteen liittyvistä asioista, kuten naapurikummitoiminnasta”, Essi lisää.

SATOn asumisneuvojien työhön sisältyy säännöllisesti taloilla tehtävät kierrokset, joissa kartoitetaan esimerkiksi yhteisten tilojen ja jätepisteen kuntoa. Tärkeä osa työtä on myös asukkaiden kodeissa tehtävät asumisneuvontakäynnit, joita tehdään tarpeen mukaan.

”Teemme SATOssa asumisneuvontaa, sillä haluamme auttaa asukkaitamme. Voimme auttaa ihmisiä omassa kodissaan, joka on kaikkein tärkein paikka”, Essi kertoo.

Asumisneuvoja Anu | SATO
Anu nauttii työssään auttamisesta ja asioiden eteenpäin viemisestä.

Asumisneuvojien saamat yhteydenotot liittyvät muun muassa naapurista kuuluviin ääniin, roskaamiseen tai huoleen seinän takana asuvasta iäkkäästä naapurista.

”Erityisesti nyt koronan aikaan moni yhteydenotto liittyy häiritseviin ääniin. Moni on nyt niin paljon kotona, että päiväsaikaan kuuluviin ääniin kiinnitetään paljon enemmän huomiota”, Anu sanoo.

Ennaltaehkäisevää apua

Anu, Shugri ja Essi vastaavat asumisneuvonnasta koko Suomen SATOkotien osalta. He jakavat asukkailta ja palvelupäälliköiltä tulevat yhteydenotot keskenään, ja pohtivat haastavampia asioita tarvittaessa yhdessä.

”Tässä työssä parasta on työyhteisö ja meidän kannustava tiimi. Työkaverilta saa aina tukea, eikä tarvitse jäädä yksin”, Shugri hymyilee.

Asumisneuvoja Shugri puhelimessa | SATO
Asumiseuvojien työhön kuuluu paljon puheluita, mutta myös säännöllisiä tapaamisia asukkaiden kanssa.

Vaikka asiat ovat välillä vaikeita, suurin osa asumisneuvojien kohtaamista asukkaista on kiitollisia saamastaan opastuksesta ja avusta. Shugrin kokemuksen mukaan moni on iloinen siitä, että oppii uutta ja saa lisää tietoa esimerkiksi vuokra-asunnon asukkaan vastuulle kuuluvista asioista.

Yritämme auttaa hyvissä ajoin, jotta ongelmista ei ehdi tulla suurempia.

"Oli asia mikä tahansa, on tärkeää keskustella asukkaan kanssa ja kuulla tilanteen taustat”, Anu sanoo, ”On todella merkityksellistä päästä auttamaan ja viemään asioita eteenpäin. Siitä tulee hyvä fiilis.”

Palkitsevia kohtaamisia asukkaiden kanssa

Kaikkien kolmen mielestä työn keskiössä on ihmisten kohtaaminen ja tuen tarjoaminen.

”Minulle parasta tässä työssä on kokonaisuus, johon kuuluu kiva työyhteisö ja palkitsevat kohtaamiset asukkaidemme kanssa. On hienoa saada asioita ratkaistuksi omalla toiminnalla”, Anu sanoo.

”On mahtavaa päästä tapaamaan asukkaita. Syksyllä olimme tavattavissa yhdellä talolla, ja keskustelimme pitkään erilaista asumisen asioista monen asukkaan kanssa. Tuli sellainen olo, että teemme todella tärkeää työtä”, Shugri kertoo.

Essiä motivoi mahdollisuus haastaa itseä ja omaa osaamista. ”Ihmisten kohtaaminen on jatkuvaa oppimista ja omien taitojen kehittämistä”, Essi sanoo.

”Minusta on upeaa nähdä se kehitys, kun huomaa mitä apua voi asukkaille tarjota. Eikä vain yhdelle asukkaalle, vaan laajemmin koko yhteisölle”, Essi lisää.

Tutustu palvelupäällikkö Maijaan | SATO