OmaSATO toi kodin palvelut asukkaan taskuun – 86 % käyttäjistä suosittelisi

OmaSATO-palvelussa käytännön asioita voi hoitaa missä ja milloin vain. Yhdessä asukkaiden kanssa luotu digipalvelu on saanut jo tuhansia käyttäjiä, ja sitä kehitetään jatkuvasti toiveiden pohjalta.

Avain hukassa ja arki solmussa? Palvelupäällikön yhteystiedot ryppyisellä lapulla, joka on kotona lukkojen takana? Mitä vuokrasopimuksessa sanottiinkaan lemmikkien pitämisestä? Miten ilmoitan pulputtavasta patterista tai vuotavasta roskakatoksesta?

OmaSATO-palvelun avulla SATOn asukas voi hoitaa kodin käytännön asiat kätevästi verkossa joko puhelimella tai tietokoneella. Elokuussa 2018 lanseeratussa digipalvelussa voi esimerkiksi tehdä vikailmoituksen, tarkistaa omat vuokrasopimus- ja maksutietonsa, lukea kotitalon ajankohtaiset tiedotteet tai laittaa viestin SATOn asiakaspalveluun.

OmaSATOssa asukas voi lisäksi selailla SATOn rahanarvoisia asukasetuja ja tilata vaikkapa huokeamman muuttoauton, ikkunanpesun tai kevätsiivouksen.

”Halusimme luoda digitaalisen palvelun, joka helpottaa asukkaiden arkea ja toimii missä ja milloin vain”, summaa SATOn toimitusjohtaja Saku Sipola.

”Tavoitteemme on palvella asukkaitamme entistä joustavammin, tehokkaammin ja henkilökohtaisemmin myös digitaalisesti.”

86 % suosittelisi OmaSATOa

SATOn asukkaat ovat ottaneet OmaSATOn hyvin vastaan, ja se sai syksyn 2018 aikana tuhansia käyttäjiä. SATOn teettämän kyselyn mukaan 83 % OmaSATOn käyttäjistä piti palvelun käytettävyyttä joko hyvänä tai erinomaisena.

Yli 86 % vastaajista suosittelisi OmaSATOa muille asukkaille. Parhaimpina ominaisuuksina pidettiin vikailmoituksen tekemistä, omien vuokranmaksutietojen tarkistamista ja kotitalon ajankohtaisia tiedotteita.

OmaSATOsta näet maksutietosi

Jatkuvan kehityksen hengessä asukkailta kysyttiin myös, mitä uutta palvelu voisi tarjota. Käyttäjillä olikin konkreettisia kehitystoiveita: OmaSATOon toivottiin muun muassa vuokranmaksumahdollisuutta, lisää vuorovaikutteisuutta asukkaiden kesken sekä taloyhtiön yhteisten tilojen varausta.

”Sauna- ja pyykkivuorot voisi tehdä sähköisiksi OmaSATOn kautta”, eräs käyttäjistä ehdottaa.

Sähköisiä saunavarauksia testataankin jo muutamissa SATOn taloissa ja palvelua aiotaan jatkossa laajentaa.

Asukkaiden toiveet palvelun pohjana

OmaSATO on luotu asukkaiden toiveiden ja tarpeiden pohjalta. Haastatteluihin ja työpajoihin osallistui lähes 50 asukasta, ja OmaSATOa testasi pilottivaiheessa noin sata asukasta.

”Kysyimme, millaisia palveluita asukkaat kaipaavat, ja mitä asuminen ja koti heille tarkoittaa. OmaSATOn konsepti syntyi yhteistyössä näiden keskustelujen myötä”, kertoo Sipola.

Kehitys jatkuu edelleen asukkaiden toiveiden mukaisesti. 

Tavoitteena on tarjota entistä laajemmin asumiseen ja naapurustoon liittyviä palveluita yhdellä digialustalla.

”Seuraavaksi tuomme OmaSATOon uusia palveluita yhteisöllisyyteen liittyen. Koti on niin paljon muutakin kuin seinät, ja yhteisöllisyyttä arvostetaan yllättävän paljon. Olemme pohtineet, voisiko palvelumme vastata tulevaisuudessa siihen, ettei kenenkään tarvitsisi olla yksin?” miettii toimitusjohtaja Sipola.

Heräsikö kehitysideoita OmaSATOon liittyen? Kerro ne meidän asiakaspalveluumme tai liity mukaan SATO Pulssi -asukaspaneeliimme (Pulssi on siirtynyt eläkkeelle 12/2021)!

8.10.2021: Kehitämme parhaillaan OmaSATOn toiminnallisuutta, ja siksi asiakastiedotteet eivät toistaiseksi näy palvelussa.