Tarjotaksemme sinulle sujuvan vierailun sato.fi:ssä, käytämme sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden tallentamisen selaimeesi. Voit poistaa evästeet selaimen asetuksista milloin tahansa. Lisätietoja evästeiden käytöstä ja sato.fi:n tietoturvasta löydät täältä »

Vuoden asiakas on naapureiden apuna

Julkaistu

24.2.2020

Kirjoittaja

Eini Henriksson

Kuvat

SATO ja Inga Tammivuori

SATOn Vuoden 2019 asiakas on Espoon Soukassa asuva Pekka Engblom, joka on aktiivinen kotitalonsa yhteisissä asioissa ja auttaa naapureita aina, kun tarve vaatii.

”Tämähän on nyt vielä ihmettelyä, että miten tässä näin kävi. Onhan se kiva saada positiivista palautetta. Palkinto tuli kuitenkin täysin yllätyksenä”, tuore Vuoden asiakas Pekka summaa tunnelmiaan.

Monelle Pekan naapurille valinta ei varmasti tullut yllätyksenä. Pekka on tuttu kasvo kotitalossaan, sillä hän on asunut vaimonsa kanssa talossa jo lähes 40 vuotta. Pekan perustama lennokkikerho on ehtinyt olla toiminnassa komeat 35 vuotta.

Pekka ja lennokki | SATO Vuoden asukas
Pekan lennokkikerho on ilahduttanut soukkalaisia jo vuosikymmeniä.
Naapureiden auttaminen on tuttua puuhaa

Viime syksynä Pekka lähti vaimonsa kanssa mukaan SATOn naapurikummitoimintaan. Naapurikummit toimivat palvelupäällikön apuna, ja tarvittaessa palvelupäällikkö ottaa haastavammat jutut hoitaakseen.

”Olemme itse asiassa toimineet naapurikummeina tietyllä tapaa jo pidemmän aikaa. Autamme naapureita aina silloin, kun sille on tarvetta.”

”Näytämme esimerkiksi uusille asukkaille, missä roskikset sijaitsevat, mistä kuljetaan pesutupaan ja miten pesukoneet toimivat. Vastaanotto on ollut aina kiva”, sanoo Pekka iloisena.

Kuulostaa siltä, että Pekalle, hänen vaimolleen ja myös lennokkikerholaisille naapureiden auttaminen tulee selkärangasta.

”Kun naapurin rouva vaihtoi naapuritalossa asunnosta toiseen, olimme vaimoni kanssa muuttoapuna. Ja mukana oli muutama lennokkikerholainenkin, niin saimme kaikki tavarat kannettua. Eipä tarvinnut hankkia muuttoapua kauempaa”, Pekka naurahtaa.

Välittäminen on tärkeintä

Pekka oli vaimonsa kanssa viime kesänä aktiivisesti järjestämässä SATOja makuja -tapahtumaa, johon osallistui Soukassa ennätysmäärä asukkaita.

”Pihakestit olivat ehdottoman positiivinen juttu. Pienellä satsauksella saatiin tosi kiva tapahtuma aikaiseksi”, Pekka kertoo.

”Uskon, että kun naapurit tulevat edes vähän tutummiksi tällaisissa tapahtumissa, on helpompi moikata. Ja sitä kautta välitetään myös enemmän yhteisistä asioista”, Pekka iloitsee.

Pekan vinkit hyvän naapuruuteen ovat yksinkertaiset. ”Välittäminen on kaikista tärkeintä. Pitää välittää muista ihmisistä, ja kuunnella muita”, sanoo Pekka.

Vuoden asiakkaan mielestä myös SATO kuuntelee asukkaitaan, ja pitkäikäisenä asukkaana hän on nähnyt asioiden ja toimintatapojen kehittyvän.

”Meidän talossa on aloittanut SATO talomestari, ja se on ollut tosi hyvä juttu - jo lyhyessä ajassa on huomannut muutoksen. Kaikki välittävät enemmän talon yhteisistä asioista, kun meillä on talomestari, joka auttaa pienissäkin asioissa. Kun patteri lämpenee, talomestari saa jälleen meiltä ruusuja. Täällä on hyvä asua.”

Pekka vastaanotti palkintoplakaatin ja kukkaset | SATO Vuoden 2019 asukas
Pekka, kukkaset ja plakaatti kotona Espoossa.
Miksi Pekka?

Näin SATOn raati perusteli Pekan valintaa Vuoden asiakkaaksi:

Pekka on pitkäaikainen SATOn asukas, joka on ollut monella eri tapaa aktiivinen kotitalonsa toiminnassa. Pekka oli innolla mukana järjestämässä kesällä 2019 pidettyjä SATOja makuja -pihakestejä. Soukan tapahtumaan osallistui ennätysmäärä asukkaita. Lisäksi Pekka toimii vaimonsa kanssa naapurikummeina ja pitää lennokkikerhoa SATOn kerhohuoneella.