Mitä kuuluu OmaSATO-palvelulle?

SATO kehittää verkkopalvelujaan kokonaisuutena, yhteistyössä asukkaiden kanssa. Asumisen tiedot ja palvelut kokoava OmaSATO on ollut toiminnassa kesästä 2018 ja saanut perustoimintojen rinnalle muun muassa liudan uusia asiakasetuja ja talokohtaiset digi-ilmoitustaulut.

Kaikki asumisen palvelut kätevästi taskussa – se oli tavoitteena, kun OmaSATO-palvelua alettiin rakentaa. SATO halusi kehittää digitaalisen palvelun, joka helpottaa asukkaiden arkea käytännön asioiden hoitamisesta tiedonsaantiin. Vuoden 2018 elokuussa lanseeratun OmaSATOn kautta asukkaat voivat esimerkiksi tarkistaa sopimus- ja maksutietonsa, lukea talonsa tiedotteet, tehdä vikailmoituksen ja viestitellä asiakaspalvelun kanssa.

OmaSATO - koti taskussasi

”OmaSATO on helppo tapa viedä asioita taloyhtiön ja SATOn tiedoksi”, espoolainen Pekka Engblom kertoo käyttökokemuksistaan. ”Käytän sitä huoltoyhtiön ilmoitusten lukuun ja vikailmoituksiin. Sitä kautta saa nopeasti vastauksen ja voi sitten todeta asian korjaantuneen.”

Lisäksi OmaSATO-palvelun kautta voi tehdä edullisempia ostoksia. SATO on neuvotellut asukkailleen etuja, jotka löytyvät kootusti OmaSATOsta. Digitaalisten palveluiden kehityspäällikkö Laura Nurmi listaa tarjouksia:

”Etuja on useampi kymmen ja ne kattavat muun muassa muuton, siivouksen, asennuspalvelut, ruuankuljetuksen, liittymät ja liikunnan. Haemme jatkuvasti uusia kumppaneita kehittämään tarjoomaa OmaSATOssa.”

Oman talon väki tutuksi

Tänä vuonna palveluun on tuotu uusia, hyvää asumista ja naapuruutta tukevia ominaisuuksia. Oman asunnon lämpötilatiedot löytyvät OmaSATOsta. 17 000:ssa SATOn talossa on lämpötila-anturit, joiden ansiosta sisälämpötila on helpompi optimoida ja mahdolliset poikkeavuudet voidaan havaita nopeasti. Lisäksi kaikille taloille on luotu oma sähköinen ilmoitustaulu, josta löytyvät ajankohtaiset tiedotteet ja asukkaiden omat ilmoitukset.

”Ilmoitustaulut tukevat yhteisöllisyyttä ja tiedonkulkua taloissamme. Niillä voi ilmoittaa vaikka talkoista, tupareista tai yhteisistä pihajuhlista”, Nurmi sanoo.

Parhaimmillaan sähköinen ilmoitustaulu johtaa iloisiin kohtaamisiin, joissa opitaan tuntemaan oman talon väkeä vähän paremmin.

Jos yksi haluaisi oppia kutomaan ja toisella on liikaa lankoja, lyhyt viesti voi olla yllättävän ystävyyden alku.

SATOn digipalveluita kehitetään yhteisvoimin

OmaSATOa kehitetään jatkuvasti osana SATOn digikanavien kokonaisuutta. Asukkaat ovat alusta asti olleet kehitystyössä mukana. Pulssi-asiakaspaneelissa on tehty haastatteluja, joissa on kartoitettu asumisen palveluiden tarvetta ja kodin merkitystä ylipäätään. OmaSATOn konsepti syntyi näiden keskustelujen tuloksena.

”Järjestämme säännöllisesti asiakastyöpajoja ja haastatteluja eri teemoilla. Periaatteemme on, että kaikki uudet toiminnallisuudet testataan ja validoidaan asiakkailla ennen niiden julkaisua. Palautetta voi antaa suoraan OmaSATOssa milloin vain, mutta teemme myös erillisiä asiakaspalautekyselyjä”, Laura Nurmi kertoo.

Asukkaat ovat parhaita asiantuntijoita

OmaSATOn uudistaminen on osa SATOn laajempaa digipalveluiden kehittämistä. Tavoite on, että asiakaskokemus olisi saumaton aina muuton harkitsemisesta kodin etsintään ja asumiseen. Siksi SATOn kanavia – sato.fi:tä, LöydäKoti-palvelua ja OmaSATOa – on kehitetty kokonaisuutena. Markkinointi- ja viestintäjohtaja Miia Eloranta avaa uudistuksen tausta-ajatusta:

”Haluamme, että kanavamme tuntuvat ja näyttävät samalta ja ovat kaikki yhtä helppoja käyttää. Nyt käyttäjä voi tunnistautua jo asuntoa etsiessään ja hakiessaan, ja samat tunnukset toimivat myöhemmin SATOn asiakkaana. Näin voimme tarjota enemmän kohdennettua sisältöä ja uusia palveluita.”

Digipalveluihin satsataan, sillä SATOn iso tavoite on olla asumisen digitaalisuuden edelläkävijä.

Seuraavaksi suunnittelupöydällä on esimerkiksi muuttajan muistilista, mutta pitemmällä tähtäimellä OmaSATOon kootut palvelut ja edut voivat mahdollistaa esimerkiksi kodin räätälöinnin seniorille tai yksin asumaan opettelevalle. Vaikka projektien vetäjät ja koodaritiimi hoitavat digipalveluiden lopullisen jumpan, Eloranta haluaa kiittää erikseen SATOn erityisasiantuntijoita:

”Tarkoitan tietenkin asiakkaitamme. SATO-kodeissa on niin mahtavia asukkaita, että emme olisi päässeet tähän pisteeseen ilman heidän apuaan. Välillä suunnitelmia on muutettu ihan lennosta, ja hyvä niin. Tällä menetelmällä tulemme jatkamaan”, hän summaa.

8.10.2021: Kehitämme parhaillaan OmaSATOn toiminnallisuutta, ja siksi asiakastiedotteet eivät toistaiseksi näy palvelussa.