SATOn taloihin talomestarit asukkaiden arjen parantamiseksi

10.9.2019

Yksi Suomen suurimpiin vuokrakotien tarjoajiin kuuluva SATO ottaa käyttöön toimintamallin, jossa yhtiö ottaa itse hoidettavakseen osan nykyisten huoltokumppanien tehtävistä. Uuden toimintamallin myötä yhtiö rekrytoi tulevina vuosina jopa 60 uutta talomestaria, mikä mahdollistaa entistä tiiviimmän läsnäolon asukkaiden arjessa ja sujuvoittaa esimerkiksi muuttotilanteita.

Osassa SATOn taloista käynnistetään joulukuussa 2019 uusi huollon toimintamalli, jossa SATOn omat talomestarit ottavat hoitaakseen osan nykyisten huoltokumppaneiden tehtävistä. Talomestarien vastuulla tulee olemaan etenkin kiinteistöjen sisäpuoliset työt, kuten asuntojen ja talon kiinteistötekniset työt. Huoltokumppanit tulevat edelleen huolehtimaan koneiden käyttöä vaativista ulkotöistä sekä siivouksesta. Toimintamalli otetaan ensimmäisenä käyttöön osassa Helsingin keskustan alueen SATOn taloista sekä Espoon Soukassa. Pilotti koskettaa alkuvaiheessa noin 1 400 asuntoa.

Kaksi vuotta sitten SATO otti itse hoitaakseen aiemmin ulkopuolelta ostetut isännöintipalvelut, minkä myötä rekrytoitiin 30 uutta työntekijää. Investoinnilla asiakaspalveluun on jo tähän mennessä ollut merkittävä positiivinen vaikutus asiakastyytyväisyyteen. Huollon uuden toimintamallin käyttöönotto merkitsee tulevaisuudessa jopa 60 talomestarin rekrytointia.

”Jatkamme valitsemamme strategisen linjan mukaisesti ja pyrimme olemaan tiiviisti läsnä asiakkaidemme arjessa voidaksemme palvella heitä parhaalla mahdollisella tavalla. Huoltotöissä asiakkaita kohtaa päivittäin, joten on luonnollista, että esimerkiksi asunnon vuotavan hanan tulee korjaamaan oma työntekijämme. Koti on ihmisille sydämen asia ja suhtaudumme asumiseen sen mukaisesti”, kertoo SATOn asuntoliiketoiminnasta vastaava liiketoimintajohtaja Antti Asteljoki.

Tämän syksyn aikana uusia talomestareita rekrytoidaan viisi. Heidän toimenkuvansa kattaa huoltotöiden lisäksi asiakaspalvelua palvelupäälliköiden tukena. Myös vikailmoitusten hoitaminen sujuu jatkossa talomestarien kautta.

Talomestarien rekrytointi mahdollistaa lisäksi huoneistotarkastajien työkuorman keventämisen niin, että aikaa vapautuu enemmän muun muassa remonttien valvontaan. Talomestarit tulevat avustamaan esimerkiksi vapautuvien asuntojen asuntonäytöissä sekä muuttotarkastuksissa.

”Olemme huomanneet, että läsnäolon tarve taloissamme on kasvanut. Ottamalla haltuun isomman osan taloissamme tapahtuvasta päivittäisestä työstä tutustumme asukkaisiin paremmin, varmistamme tiedonkulun ja samalla ehkäisemme ongelmatilanteita. Jatkamme yhteistyötä huoltokumppaniemme kanssa edelleen. Omat talomestarimme tulevat heidän rinnalleen täydentämään asumisen palveluita”, Asteljoki jatkaa.

Antti Asteljoki, liiketoimintajohtaja, SATO Oyj
antti.asteljoki@sato.fi