SATOlle vakuudeton seitsemän vuoden 100 miljoonan euron laina Swedbankilta

4.8.2017

SATO Oyj ja Swedbank AB (publ) allekirjoittivat Helsingissä 4. elokuuta 2017 vakuudettoman 100 miljoonan euron lainasopimuksen. Swedbankin kanssa tehty sopimus jatkaa laina-ajaltaan pitkien ja merkittävimmiltä ehdoiltaan yhtiön ulkona olevien vakuudettomien joukkovelkakirjalainojen mukaisten lainajärjestelyjen sarjaa.

"Yhteistyön syveneminen Swedbankin kanssa rahoitusstrategiaamme erinomaisesti sopivalla lainakokonaisuudella on arvokas asia meille. Tämä rahoitussopimus on erinomainen jatko aiemmille Aktia Pankin, Euroopan Investointipankin ja OP Yrityspankin kanssa sovituille vakuudettomille lainoille", SATOn toimitusjohtaja Saku Sipola toteaa. Varat tullaan käyttämään vakuudellisten lainojen jälleenrahoitukseen ja konsernin yleisiin rahoitustarpeisiin.

Rahoitussopimus vahvistaa SATOn toimenpiteitä muuttaa rahoitusrakennettaan kohti vakuudetonta suuntaa. SATOn reaalivakuudesta vapaan omaisuuden osuus 2017 ensimmäisen vuosineljänneksen lopussa oli 56,3 prosenttia.

SATO on johdonmukaisesti kasvattanut rahoitusrakenteensa monimuotoisuutta ja parantanut likviditeettiasemaansa. Tärkeä askel oli syndikoitu 400 miljoonan euron vakuudeton rahoituslimiittisopimus, joka solmittiin kesäkuussa 2016 useiden kaupallisten pankkien kanssa. Myös vakuudettomat joukkovelkakirjalainat ovat vieneet SATOa kohti entistä vakaampaa rahoitusrakennetta

Talousjohtaja Markku Honkasalo, p. 0201 34 4226 tai 050 598 8728
Group Treasurer Janne Runsamo, p. 0201 34 4009 tai 045 671 3567