Kodinkoneet kierrätykseen - SATO edistää rakennusalan kiertotaloutta

10.9.2018

SATO lahjoittaa jatkossa kaikista peruskorjattavista taloistaan käytetyt kodinkoneet Kierrätyskeskukselle. Kodinkoneiden kierrätyksellä SATO haluaa varmistaa, että hyvä ja käyttökelpoinen materiaali pääsee uusiokäyttöön ja jätteeksi menevä osa lajitellaan tai jatkokäsitellään vastuullisesti.

Kierrätyskeskuksen arvion mukaan kodinkoneiden ja irtaintavaroiden uusiokäytöllä on säästetty noin 445 tonnia kiinteitä luonnonvaroja. Kiinteiden luonnonvarojen säästöllä tarkoitetaan sitä määrää, joka tarvittaisiin vastaavanlaisten tuotteiden valmistamiseen.

"Kokeilimme peruskorjauskohteiden purkujätteiden kierrätystä Kierrätyskeskuksen kanssa ensin yhden talon peruskorjauksessa. Jatkuvalla yhteistyöllä pystymme aidosti edistämään rakennusalan kiertotaloutta ja säästämään luonnonvaroja", kertoo SATOn projektien suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaava johtaja Arto Aalto.

Tähän mennessä mennessä kolmesta tyhjennetystä peruskorjauskohteesta noin 230 toimivaa kodinkonetta, kuten jääkaappia, uunia ja pesukonetta, on saanut uuden kodin. Kodinkoneiden lisäksi myös peruskorjauskohteisiin jätetyt polkupyörät ja lastenvaunut ovat päässeet uusiokäyttöön.

Kierrätyskeskus puhdistaa ja huoltaa koneet elektroniikkaverstaillaan ja huolletut laitteet menevät myyntiin Kierrätyskeskuksen myymälään. Rikkinäisistä koneista otetaan mahdolliset varaosat talteen muiden laitteiden korjausta varten. Lopulta rikkinäinen tuote menee sähkö- ja elektroniikkalaitteiden kierrätykseen Stenalle.

"Meille on tärkeää, että voimme yhdessä SATOn kanssa mahdollistaa kestävää elämäntapaa ja luonnonvarojen riittävyyttä", sanoo Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n myymäläpäällikkö Jani Sintonen.

Arto Aalto, johtaja, p. 0201 34 4392