Vaikeuksia vuokranmaksussa?

Toimi ajoissa

Maksuvaikeudet voivat yllättää kenet tahansa esimerkiksi elämäntilanteen muuttuessa. Älä jää tilanteen kanssa yksin, vaan toimi ajoissa – näin ratkaisu löytyy helpommin.

Jos vuokranmaksusi viivästyy, maksukumppanimme Ropo Oy lähettää sinulle ensin tekstiviestimuistuksen ja myöhemmin maksumuistutuksen erääntyneestä summasta. Jos et hoida maksua muistutuksista huolimatta, Ropo voi jättää haastehakemuksen käräjäoikeuteen.

Velan etenemistä käräjäoikeuden käsittelyyn kannattaa välttää viimeiseen asti, sillä siitä aiheutuu huomattavia lisäkuluja. Lisäksi se voi johtaa kodin menettämiseen ja aiheuttaa maksuhäiriömerkinnän luottotietoihin.

Mitä nopeammin tartut tilanteeseen, sitä helpompi siihen on löytää ratkaisuja. Toimi näin:

1. Tarkista maksutilanteesi MyRopo-palvelusta

Voit tarkistaa oman vuokranmaksutilanteesi koska tahansa MyRopo-palvelusta. Jos maksuongelmasi on tilapäinen ja pystyt maksamaan vuokrasi ajan tasalle pian, eräpäivän siirtäminen palvelussa voi helpottaa tilannettasi.

2. Selvitä mahdollisuutesi tukiin

Tarkista, oletko oikeutettu asumistukeen tai toimeentulotukeen. Saat lisätietoa ja ohjeita Kelasta sekä oman alueesi sosiaalipalveluista. Voit myös kysyä, voisiko joku läheisesi auttaa tilapäisesti vuokran maksamisessa. 

3. Maksa mitä pystyt

Vaikka et voisi maksaa koko velkaa kerralla, jo osittainen maksu voi auttaa tilanteen ratkaisemisessa ja estää asian etenemisen käräjäoikeuteen. Kun vuokrarästit eivät kasva liian suuriksi, tilanteesta on myös helpompi selviytyä eikä velkataakka tunnu ylivoimaiselta.

4. Maksa ensimmäisenä vuokra ja muut asumisen kulut

Jos rahasi eivät riitä kaikkiin laskuihin, ensimmäisenä kannattaa aina maksaa vuokra ja muut asumiseen liittyvät maksut, kuten sähkölasku. Näin turvaat asumisesi ja sinun on helpompi keskittyä taloudellisten haasteiden ratkaisemiseen.

5. Hyödynnä ilmaisia neuvontapalveluita

Kun taloudelliset asiat tuntuvat haastavilta, ammattilaisten apua on tarjolla jopa täysin ilmaiseksi. Esimerkiksi Takuusäätiön Velkalinja (p. 0800 9 8009) ja Kysy rahasta -chat tarjoavat anonyymia, luottamuksellista ja maksutonta neuvontaa rahahuoliin.

6. Ota rohkeasti yhteyttä

Jos haluat keskustella maksamiseen ja myöhästyneisiin maksuihin liittyvissä asioista, ota ensisijaisesti yhteyttä Ropon maksuneuvontaan. Henkilökohtaista palvelua ja maksuneuvontaa saat MyRopon chatissa tai puhelimitse numerossa 09 4246 1304.

Jos velkasi on jo edennyt tai vaarassa edetä käräjäoikeuteen, olethan mahdollisimman pian yhteydessä asiakaspalveluumme joko puhelimitse, sato.fi:n chatissa tai OmaSATOn kautta, jotta voimme etsiä yhdessä ratkaisua tilanteeseesi.