Naapuri tutuksi: lennokkeja Soukassa

Julkaistu

17.9.2018

Kirjoittaja

Laura Mattila

Kuvat

Inga Tammivuori

Jokaisen SATOn vuokrakodin oven takaa löytyy oma inspiroiva tarinansa. Pekka Engblomin rakkain harrastus löytyy kodin alakerrasta.
Pekka Engblom kouluttautui aikanaan lentokonemekaanikoksi ja teki työuransa Finnairilla. “Työn hienoin hetki oli aina se, kun näytin kapteenille peukkua ohjaamoon, että kaikki kunnossa.”

“Ukillani Heikillä oli perämoottori, joka oli koko ajan rikki. Purin ja kokosin sitä hänen kanssaan uudelleen ja uudelleen. Seitsemänvuotiaana tiesin, mikä vesipumppu on ja miten siipiratas korjataan.

Vuonna 1957 ukkini vei minut Helsingin Vanhankaupunginlahdelle katsomaan lennokkikilpailuja. Muistan, että ilmassa leijaili eetterin haju. Ostin kaupasta rakentelusarjan ja rakensin liidokkeja, joita lennätin Roihuvuoren pelloilla.

1960-luvulla tuli siimaohjattavia lennokkeja, jotka lensivät 30-metrisen siiman päässä. Rakensin sellaisen ja menin sorakuopille kokeilemaan. Pidin siimasta kiinni, kun kone ampaisi ilmaan ja katselin, miten se lensi pääni yli ja törmäsi maahan.

Se oli viimeinen siimakoneeni, muttei todellakaan viimeinen lennokki, joka meni heti rikki.

Pekka oli mukana rakentamassa Talvisota-elokuvan kuvauksiin pommikoneiden ja hävittäjien pienoismalleja. “Minun rakentamani pommari on nykyään Raatteentien museossa.”
Lennokki pois kodin keittiöstä

Ensimmäisen radio-ohjattavan lennokkini sain vuonna 1985. Curaren siipienväli oli kaksi metriä. Kun vein sen yksiööni, tyttöystäväni sanoi, että löytyisiköhän tälle harrastukselle jokin muu paikka.

Kotinurkillani Espoon Soukassa pyöri paljon nuorta porukkaa, jolla ei ollut tekemistä. Keksin muutaman tuttuni kanssa perustaa kerhon, jossa lapsilla ja nuorilla olisi järkevää ja kiinnostavaa tekemistä. Niin syntyi Soukan lennokkikerho.

Kun tutun isännöitsijän kautta löytyi kerholle tilatkin, seurustelu jatkui ja tyttöystävästä tuli vaimo.

Muistan kun lähdin ensimmäistä kertaa Curaren kanssa kentälle. Siellä oli kokeneita harrastajia, jotka sanoivat, että harjoittele hyvä mies ainakin kolme vuotta muilla koneilla ennen kuin tuon hajotat.

Tämän koneen Pekka kävi ostamassa Kiteeltä. Carfin valmistama Extra 300 L on omistajansa mukaan “tautinen peli”.

Hienointa on hallinnan tunne

Rakensin muutamassa viikossa balsarunkoisen harjoituskoneen, jossa oli neljän kuution polttomoottori. Menin Kivenlahden lennokkikerhon kentälle, lähetin koneen ilmaan ja katsoin, kun se tuli rytinällä alas.

Niinpä korjasin ja rakensin koneen aina uudelleen. Keitimme vaimoni kanssa kahvit, otimme kaksi konetta auton perään ja suuntasimme kentälle. Kun olin hajottanut ensimmäisen koneen, joimme kahvit termospullosta ja sitten yritin toisen koneen kanssa.

Yhdellä kerralla kokeneempi lennättäjä tuli kysymään, että onko ongelmia. Hän näytti, miten koneen saa laskeutumaan ehjänä. Silloin sen vihdoin tajusin.

Edelleen hienointa lennättämisessä on se hetki, kun tuntee hallitsevansa konetta.


Kerhohuone SATOn talossa

Yhden kauko-ohjattavan lennokin tekemiseen saa menemään muutamasta sadasta tunnista kahteen tuhanteen tuntiin. Joku joskus laski, että aikaa voi mennä yhtä paljon kuin omakotitalon rakentamiseen.

Kerhomme tilat ovat edelleen samassa SATOn talossa kuin 1980-luvulla. Nykyään meillä on toisessa SATOn talossa toinenkin kerhohuone, johon mahtuu vielä enemmän rakentajia.

Pekka Engblom on nykyään Soukan lennokkikerhon puheenjohtaja. Kerholla on opetusradioita, harjoituskoneita ja oma lennätyskenttä Espoossa. “Harrastus kasvattaa kärsivällisyyttä.”

Minulla on lyhyt matka kerhotiloihin: muutin alkuperäisen tilan päällä olevaan asuntoon 80-luvulla, kun teimme kerholla pienoismalleja Talvisota-elokuvaan. Ajattelin, ettei siinä melussa olisi kukaan muu voinut asua, kun sahattiin neljää pommikonetta kuntoon.

Vähän aikaa sitten löysin kerholta 30 vuotta vanhan rakennussarjan, jossa oli yhtä vanha moottori. Laitoin viestin moottorin valmistajalle Englantiin, että tällainen löytyi. Sieltä tuli vastaus, että heitä pois, ei varmasti toimi. Pari viikkoa moottoria kerholla elvytettiin. Kun lennokki nousi ensi kertaa ilmaan, lähetin kuvan Englantiin.

Nykyään omistan muutamia koneita. Jos jokaisen laskee, mihin enää tarvitsee sitä, joka parhaillaan on tilauksessa.”

Etsitkö vuokrakotia, joka sopii omaan harrastukseesi ja elämääsi? Löydä täydellinen koti täältä.

Haluatko tutustua lähemmin Soukkaan? Aloita löytöretkesi tästä.