Tarjotaksemme sinulle sujuvan vierailun sato.fi:ssä, käytämme sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden tallentamisen selaimeesi. Voit poistaa evästeet selaimen asetuksista milloin tahansa. Lisätietoja evästeiden käytöstä ja sato.fi:n tietoturvasta löydät täältä »

SATOssa kannustetaan työkaveria ja onnistutaan yhdessä

Julkaistu

17.2.2020

Kirjoittaja

Timo Nykänen

Kuvat

SATO

Satolaiset Riikka ja Antti arvostavat työpaikkansa avointa ja innostavaa kulttuuria. Iloinen ja merkityksellinen työarki näkyy suoraan myös asiakaskokemuksessa.

”Avoin, uudistuva ja rento.” Nämä olivat tuoreen henkilöstökyselyn mukaan satolaisten mielestä kolme SATOa parhaiten kuvaavaa sanaa.

Maanhankintapäällikkö Antti Laine ja palvelupäällikkö Riikka Korhonen tunnistavatkin, että SATOlla on poikkeuksellisen avoin keskustelukulttuuri.

”Täällä on helppo puhua kenen tahansa kanssa organisaation eri tasoilla”, Antti kertoo.

SATOssa on avoin työkulttuuri

Avoin keskusteluyhteys oman esimiehen kanssa on Riikan mukaan avain työssä viihtymiseen.

”Työssä jaksamisen kannalta tärkein tuki omassa arjessani on, että lähin esimies on niin helposti lähestyttävä ja osaa sparrata ja tukea mahdollisissa ongelmatilanteissa,” Riikka sanoo.

Kehittyvästä kulttuurista kertovat hyvät edut ja mahdollisuudet oman osaamisen kehittämiseen.

”Esimerkiksi näin kattavat työterveyspalvelut, vapaa-ajanvakuutukset, henkilöstön käytössä olevat vapaa-ajan mökit ja joustava suhtautuminen etätyöskentelyyn eivät ole mitenkään itsestäänselvyyksiä kaikilla työpaikoilla. Lisäksi henkilöstön kouluttautumista ja oman osaamisen kehittämistä tuetaan hienosti,” sanoo kiinteistökehitystiimissä työskentelevä Antti, joka tuli alun perin SATOlle kesäharjoittelijaksi.

Keskinäistä arvostusta ja tukea

”Pidämme huolta henkilöstöstämme” on yksi SATOn vastuullisuusohjelman painopisteistä vuosille 2019–2022. Tavoitteena on, että satolaiset kautta koko organisaation pitävät työpaikkaansa innostavana, avoimena ja vastuullisena ja tuntevat, että heistä pidetään huolta.

Henkilöstöjohtaja Johanna Koramon mukaan yhtiössä uskotaan vahvasti siihen, että hyvä työntekijäkokemus synnyttää hyvän asiakaskokemuksen. On tärkeää, että toisinaan haastavissakin asiakaspalvelutilanteissa toimivia työntekijöitä autetaan jaksamaan ja viihtymään töissä.

SATOn arvot – Rima rohkeasti korkealle, Ihminen ihmiselle ja Yhdessä onnistumisen ilo – ohjaavat kaikkea toimintaa.

”Koko SATOn kulttuurin ytimessä on luottamus, vastuunanto ja toisten auttaminen. Panostamme avoimeen viestintään ja vuorovaikutukseen, ja esimerkiksi henkilöstön ja johdon yhteistyöryhmä Tarmo kokoontuu säännöllisesti käsittelemään henkilöstöltä tulevia kehitysideoita,” Johanna kertoo.

Hänen mukaansa tuore henkilöstötutkimus osoittaa, että SATO on vahva nimenomaan yhtiön arvoihin kirjatuilla osa-alueilla.

”Aina on tietysti myös parantamisen varaa, esimerkiksi työskentelyssä yli tiimirajojen ja tietynlaisessa rohkeudessa ja asioiden vahvemmassa omistajuudessa. Kaikkiaan koen, että satolaiset ovat hyvin sitoutuneita toimimaan ihmisläheisesti, itseään ja toisiaan innostaen ja haastaen entistä parempiin suorituksiin,” Johanna sanoo.

Arvot sisäänrakennettuina

Vastuullisuusnäkökulmat näkyvät yhä vahvemmin sekä Riikan että Antin työtehtävissä, esimerkiksi kun suunnitellaan tehokkaampaa rakennettua ympäristöä, mietitään kiinteistöjen energiansäästöä tai pitkän tähtäimen remontteja. Toisaalta vastuullisuus liittyy molempien mielestä myös arkisiin valintoihin.

SATOssa on rentoa olla töissä

”Vastuullisuus on myös sitä, että kantaa vastuun itsestään työkaverina – tuoko esimerkiksi mukanaan töihin pahaa tuulta vai pyrkiikö toimimaan niin, että työympäristö on miellyttävä. Omassa työssäni vastuullisuus on myös oikeudenmukaisuutta ja yhdenmukaista toimintaa asiakkaiden kanssa. Kaikille kuuluvat asuinpaikasta riippumatta samat palvelut ja edut,” Riikka kertoo.

"SATOn arvot ovat siitä hyviä, että niiden merkitystä ei tarvitse erikseen miettiä. Jos tekee vastuullisesti töitä, ne toteutuvat." 

Riikan ja Antin mielestä SATOn hyvää yhteishenkeä ja Ihminen ihmiselle -toimintatapaa kuvastavat hyvin yhtiön järjestämät tapahtumat ja aktiivinen jalkautuminen asiakkaiden pariin. Esimerkiksi Satoja makuja -pihakestit nyyttärihengessä sekä Kotitalot kuntoon -siivouspäivä ovat jääneet kuluneelta vuodelta hyvin mieleen.

”Pihatapahtuma oli itselleni sikäli ainutlaatuinen, etten ole käytännössä päivittäisessä työssäni lainkaan suoraan asiakkaiden kanssa tekemisissä. Oli siinäkin mielessä hienoa vähän irtautua totutuista sisäisistä rooleista,” Antti sanoo.

Itsensä haastaminen ja kehittäminen on molemmille luontainen tapa tehdä töitä, joten arvon ”Rima rohkeasti korkealle” takana on helppo seisoa. Riikalle se voi näkyä vaikkapa siinä, että asiakas yllättyy positiivisesti saamastaan palvelusta.

”Vaikka ihan joka ikinen päivä ei tietenkään voi olla hauskaa töissä, niin yleisesti on kiva mennä työpaikkaan, jossa koen tulevani nähdyksi ja kuulluksi, ja josta voin oikeasti kertoa ylpeänä,” Riikka päättää.

Tutustu SATO Talomestariin