Tarjotaksemme sinulle sujuvan vierailun sato.fi:ssä, käytämme sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden tallentamisen selaimeesi. Voit poistaa evästeet selaimen asetuksista milloin tahansa. Lisätietoja evästeiden käytöstä ja sato.fi:n tietoturvasta löydät täältä »

Toimivat järjestelmät mahdollistavat sujuvan asiakaspalvelun

Julkaistu

10.3.2020

Kirjoittaja

Eini Henriksson

Kuvat

Kaisa Kuuranne

Product Owner Ilkka Lyytinen vastaa SATOssa asiakaspalveluun, vuokraukseen ja asiakkuuteen liittyvien järjestelmien ohjaamisesta ja kehittämisestä. Ongelmanratkaisu ja työkavereiden tukeminen ovat Ilkalle työn suola.

”Tehtäväni on huolehtia siitä, että taustajärjestelmämme palvelevat asiakaskohtaamisia parhaalla mahdollisella tavalla. Järjestelmämme muodostavat ikään kuin koneiston, jonka tarkoituksena on tehdä satolaisten työstä sujuvaa”, SATOn Product Owner Ilkka Lyytinen kertoo.

Ilkka pilkkoo työnsä kahden viikon jaksoihin, joita kutsutaan sprinteiksi. Sprintin aikana suunnitellaan ja toteutetaan pieniä parannuksia eri järjestelmiin.

”Kuuntelen liiketoiminnan tarpeita ja määrittelen niiden perusteella konkreettiset tehtävät, joita toteutamme kahden viikon ajan. Sprintin tavoitteena on saada kehitystarpeita nopeasti ja ketterästi käyttöön, testata niiden toimivuutta ja tehdä tarvittavia muutoksia”, Ilkka kuvaa tiiminsä toimintatapaa.

Tulkkina teknologioiden syövereissä

Ongelmanratkaisu ja työkavereiden tukeminen ovat Ilkalle työn suola.

”Parasta työssäni on monimutkaisten ja epäselvien asioiden ratkominen. Ennen kaikkea on mahtavaa, että saan tehdä ongelmanratkaisua tiimityönä.”

Ilkka näkee oman roolinsa mahdollistajana. Hän pääsee tukemaan työssään uran alkupuolella olevia tiimiläisiä sekä mahdollistamaan kaikille työkavereille toimivat työkalut.

”Mitä paremmat järjestelmät meillä on käytössä, sitä paremmin ja sujuvammin voimme palvella asiakkaitamme”.

Haastavinta työssä on osata kertoa itselle helpot ja itsestään selvät asiat ymmärrettäväsi muille.

”Saan haastaa itseäni toistuvasti siinä, että osaisin selittää asiat ymmärrettävästi erilaisille ihmisille. Minulle teknologia on helppoa, mutta minun täytyy aina muistaa toimia tulkkina arkipäivän työn tarpeiden ja eri järjestelmien välillä. On tärkeää kuunnella muita ja osata tulkita heidän tarpeensa.”

Ihminen ihmiselle - joka päivä

Vastuullisuus näkyy Ilkan työssä usealla eri tasolla. Ilkka huolehtii yhdessä SATOn hankinnan kanssa, että kaikkien valittujen yhteistyökumppanien toiminta on vastuullista. Lisäksi Ilkan vastuulla on huolehtia omalta osaltaan siitä, että esimerkiksi asukkaiden tiedot ovat turvassa, ja järjestelmät eivät mahdollista väärinkäyttöä.

Ensisijaisesti vastuullisuus näkyy omassa käytöksessä ja päivittäisissä kohtaamisissa.

"Vaikka minulla olisi huono päivä, en halua purkaa sitä työkavereihini.”

Kuvassa Ilkka työpisteellään | SATO

”SATOn arvo Ihminen ihmiselle kuvastaa minulle vastuullisuutta erittäin vahvasti. Olen vastuussa siitä, miten käyttäydyn töissä."

Työkaverit tuntevatkin Ilkan leppoisana kollegana, joka haluaa, että töissä on mukavaa.

”Minulle on tärkeää viedä asioita eteenpäin onnistumisten kautta, eikä takertua epäonnistumisiin. Ylläpidän hyvää ilmapiiriä tietenkin myös kertomalla vitsejä - sekä hyviä että huonoja”, Ilkka virnistää.

Ilkka, miten kestävät valinnat näkyvät arjessasi?

"Ostan vähemmän kuin aiemmin ja silloin, kun ostan jotain, pyrin ostamaan laadukkaita ja ekologisesti valmistettuja tuotteita. SATOn toimiston sijainti mahdollistaa hyvin julkisilla liikkumisen, joten olen vähentänyt auton käyttöä huomattavasti. Lisäksi olen vähentänyt lihansyöntiä."

Lue lisää minkälaista SATOssa on olla töissä