Vuoden asiakkaalle Me tulee ennen Minua

SATOn Vuoden 2018 asiakas on helsinkiläinen Anne-Maarit Rytky. Hänen mielestään hyvä kotitalo on sellainen, joka on meidän, ei vain minun.

Tilkankatu 23 b:n kerhohuone ei ole ihan pieni, mutta istumapaikat ovat jo täynnä. Sivupöydällä on lohi- ja kinkkuvoileipiä, kahvi porisee pannussa ja iloinen puheensorina täyttää matalan tilan.

SATOn palvelujohtaja Päivi Laurila onnitteli koko taloa siitä, että heillä on naapurinaan ja asukastoimikunnan puheenjohtajana juuri Anne-Maarit. ”Kun Anne-Maaritin nimi nousi ehdolle, Vuoden asiakkaan valinta oli sillä selvä.”

Täällä juhlitaan Anne-Maarit Rytkyä, talon puuhanaista, asukastoimikunnan puheenjohtajaa ja SATOn Vuoden asiakasta, joka ottaa naapureilta vastaan halauksia ja kertoo kissastaan, joka on ”vähän kaheli”.

”Tässä talossa on ollut ihana elää. Täällä nauretaan naurajien kanssa ja itketään itkijöiden kanssa. En lähtisi vuokra-asunnostani, vaikka joku vaatisi”, Anne-Maarit sanoo ja hymyilee.

On selvää, ettei kukaan ole sellaista vaatimassa. Anne-Maarit järjestää yhdessä muiden asukastoimikunnan jäsenten kanssa talolle joulujuhlia, kesäjuhlia ja talkoita, pitää pihan järjestyksessä ja on aina valmis auttamaan naapureita.

”Seuraavaksi aiomme järjestää discon, jonka alaikäraja on 65 vuotta”, Anne-Maarit sanoo ja nauraa.

Salaisuus olemme me

Mikä on talon yhteishengen salaisuus? Anne-Maarit ei mieti hetkeäkään ennen vastausta.

”Salaisuus olemme me. Ei mikään yksittäinen asia tai ihminen, vaan se, että tämä on meidän talo, jossa ketään ei pidetä parempana tai huonompana kuin muita.”

Vuoden asiakas Anne-Maarit-Rytky on usein yhteydessä SATOn palvelupäällikköön ja vie asukkaiden viestiä eteenpäin. ”SATO on sellainen, että asukas on ykkönen. Meitä oikeasti kuunnellaan”, Anne-Maarit sanoo.

Kun SATOn palvelupäällikkö Jaana Pallaskari soitti muutama viikko sitten Anne-Maaritille ja kertoi valinnasta Vuoden asiakkaaksi, Anne-Maaritin piti hetki miettiä, että mitä ihmettä.

Sitten hän alkoi suunnitella, mitä ostaisi ”tytöille”, eli asukastoimikunnan Riitta Lehtoselle, Helena Santavuorelle ja Taimi Kiurulle.

Anne-Maarit kaivaa käsiinsä kolme pientä pakettia ja pitää lyhyen puheen.

”Vaikka minut valittiin, haluan muistaa näitä mun ihania tyttöjä”, hän sanoo ja jakaa paketit. Niissä on isot keltaiset kahvikupit, joissa on leveä hymynaama.

”Aina kun käytätte niitä, muistakaa, että pitää nauraa.”

Talon sydän

Kerhohuoneen ovi käy koko ajan, kun uusia naapureita tulee onnittelemaan talon puuhanaista. Halauksia vaihdetaan ja kunniakirjan viereen kertyy tulppaanikimppuja. Anne-Maarit kaivaa jääkaapista jo toisen kakun täytettyjen voileipien ja sulhaspiirakoiden viereen.

Tilkankatu 23 b:ssä asiat tehdään yhdessä, myös Anne-Maaritin juhlien tarjoilut. ”Soitin eilen illalla puoli kymmeneltä Helenalle, että ehtisitkö auttaa voileipien kanssa. Hän tuli heti apuun”, Anne-Maarit kertoo.

”Anne-Maarit on talomme sydän. Hän haluaa, että meillä kaikilla on hyvä olla. Se, että hänet valittiin Vuoden asiakkaaksi, on maailman paras asia”, Riitta Lehtonen sanoo.

Anne-Maaritin mielestä hienointa on tunne, että voi auttaa muita ihmisiä. Kun näkee, että ihmiset nauttivat ja haluavat osallistua yhteisiin asioihin. Eikä Anne-Maarit oikein osaa olla tekemättä mitään.

”Minulla on poika, joka sairastui vakavasti ja vammautui. Olin puolitoista vuotta hänen kanssaan sairaalassa päivät ja yöt. Kun poika pääsi kotiin, hän sanoi, että on muitakin kuin hän. Se oli hyvin sanottu.”

Talossa on tapana, että kun pihaan muuttaa uusia asukkaita, heidän kanssaan käydään talon säännöt läpi ja kierretään paikat. Jos haluaa olla omissa oloissaan, se sopii, mutta apua on aina tarjolla.

Helena ja Anne-Maarit kertovat afganistanilaisperheestä, joka muutti taloon syksyllä. Asukkaat lahjoittivat ja lainasivat perheelle tarpeettomia huonekalujaan ja Anne-Maarit kutsui pihatalkoisiin kielimuurinkin yli.

”Siellä kahdeksan lasta kulkivat sylistä syliin”, Anne-Maarit sanoo ja hymyilee.

Pyöränraadoista kukkapenkki

On Tomi Koivusen vuoro rutistaa Anne-Maaritia. Tomi kehuu naapuriaan ja Vuoden asiakasta vuolaasti.

”Heti, kun on vähänkin lunta, Rytky on pihalla lapion kanssa. Olen tosi iloinen, että meillä on hänen kaltaisensa tyyppi täällä. Jos on joskus vaikka jauhot loppu, aina voi mennä pimpottamaan ovikelloa.”

Tänä talvena, kun lunta on tullut taivaan täydeltä, Anne-Maarit ja muut talon aktiivit ovat todella huhkineet lapion varressa. Aika usein monet hommat on jo hoidettu, kun huolto ehtii paikalle.

”Huoltomies tekee niin paljon kuin suinkin ehtii. Ei meistä kukaan ole niin vaivainen, ettei vähän voisi auttaa”, Anne-Maarit sanoo ja etsii kännykästään tekstiviestin, jonka huoltomies oli yhtenä aamuna lähettänyt.

”Lällällää Anne, tupakkapaikka ja hiekoitus suoritettu”, viestissä lukee ja kaikkia naurattaa.

”Me olemme kuin Muumilaakso, täältä löytyvät kaikki eri persoonat. On Muumimammoja, Muumipeikkoja, Nipsuja ja Nuuskamuikkusia. Minä olen Nuuskamuikkunen, lähtisin heti talven tullessa etelään, jos vain voisin”, Anne-Maarit kuvailee kotitaloaan, kun Helena Santavuori (vas.) onnittelee.

Anne-Maarit nappaa Tomia hihasta ja alkaa puhua parista pyöränraadosta, jotka makaavat käyttämättöminä pihan pyöräparkissa. Niistähän saisi kukkapenkkejä!

”Lyödään keväällä pari pyöränraatoa pystyyn ja istutetaan köynnöstä juurelle”, hän sanoo ja Tomia naurattaa.

Sellaista on elämä kaikkien yhteisessä talossa.


Miksi Anne-Maarit?

Näin SATOn raati perusteli Anne-Maarit Rytkyn valintaa Vuoden asiakkaaksi:

Anne-Maarit tekee paljon töitä kotitalonsa ja sen asukkaiden hyvinvoinnin eteen. Hän on naapureiden arvostama, auttavainen ja yhteistyöhaluinen. Yhdessä asukastoimikunnan kanssa hän huolehtii asumisen sujuvuudesta.

Anne-Maarit järjestää innolla asukastoimintaa ja opastaa kaikkia uusia naapureita tarvittaessa. Piha-alue pysyy viihtyisänä ja roskakatos siistinä, kun Anne-Maarit muiden asukastoimijoiden kanssa huolehtii, opastaa ja tarvittaessa itse siivoaa.

SATOn vuoden 2017 asiakas löytyi Helsingin Vuosaaresta.

Etsitkö uutta kotia? Katso kaikki SATOn vuokrakodit täältä.