Vaikutukset ympäristöön ja sidosryhmiin

SATOkoti luo turvaa asukkaille

SATO on pitkäjänteinen, ammattimaisesti toimiva ja luotettava vuokranantaja. Monipuolinen vuokra-asuntotarjontamme palvelee asiakkaita muuttuvissa elämäntilanteissa ja mahdollistaa elinikäisen asumisen. Seuraamme asiakkaidemme kokemusta palvelun laadusta eri palvelutilanteissa, ja pyrimme osallistamaan asiakkaitamme yhteistyöhön asukasviihtyvyyden edistämiseksi. Vuokrasuhteissa noudatamme Hyvä vuokratapa -ohjetta, jonka Vuokralaiset VKL ry, Suomen Vuokranantajat SVA, Suomen Kiinteistöliitto ja RAKLI ry ovat yhteistyössä laatineet.

Asunnoissamme asuu noin 45 000 asukasta, joiden asumisesta huolehdimme päivittäin yhdessä kumppaniverkostomme kanssa. Asiakastarpeiden ymmärtämiseksi tutkimme trendejä ja selvitämme asiakkaidemme arvostuksia kehittääksemme palveluitamme ja laajentaaksemme palvelutarjontaa niitä vastaaviksi. Lisäksi, auttaaksemme tilapäisissä vaikeuksissa olevia asukkaitamme, meillä työskentelee joukko asumisneuvojia.

Käytössämme on yksityisyyden suojan piiriin kuuluvaa henkilö- ja maksukäyttäytymiseen liittyvää tietoa asiakassuhteen hoitamista varten ja siksi niiden käsittelyssä noudatetaan erityistä tarkkuutta. Käsittelemme asiakkaiden henkilötietoja ennalta ilmoitetun käyttötarkoituksen mukaisesti nimettyjen henkilöiden toimesta. Tietosuojakäytännöstä on sisäinen ohje.

Viestimme avoimesti ja puhumme rohkeasti myös vaikeista asioista asiakaskokemuksen parantamiseksi. Aktiivisista asukkaista palkitaan vuosittain yksi Vuoden asukas -kunniamaininnalla.

Lue lisää tietosuojasta

Merkityksellinen työ

Osaava ja yhteisille tavoitteille omistautunut henkilöstö on tärkeässä roolissa tavoitteidemme saavuttamisessa. Merkityksellinen työ, avoin ja innostava yrityskulttuuri sekä työhyvinvointi heijastuvat suoraan asiakaskokemukseen ja päinvastoin. Seuraamme henkilöstömme tyytyväisyyttä henkilöstötyytyväisyystutkimuksella ja kehityskeskusteluissa.

Eettiset ohjeemme määrittelevät SATOn ja satolaisten toimintatavat.

Tutustu eettisiin toimintaohjeisiimme

Parempaa asiakaskokemusta ja ylläpitoa

SATOn yli 60 talomestarin vastuulla on asuntojen ja talojen kiinteistötekniset työt. Asiakkaamme ovat antaneet talomestarien toiminnasta hyvää palautetta ja tämä näkyy myös hieman parempana asukastyytyväisyytenä (NPS) niissä kohteissamme, jossa on talomestari.

Tutustu talomestarin työhön

Vastuulliset toimitusketjut

Valitsemme verkostoomme toimittajia, jotka pystyvät tuottamaan arvoa ja hyvän asiakaskokemuksen asiakkaillemme. Varmistamme, että toimittajalla on riittävä kapasiteetti ja kyky saavuttaa laatu- ja aikatavoitteet sekä oikeanlainen palveluasenne. Vastuulliset toimintatavat työympäristö- ja -turvallisuusasioissa sekä ympäristövastuun osalta on oltava kunnossa. Harmaan talouden torjumiseksi hyväksymme palveluntuottajiksi vain tilaajavastuu.fi:n "Luotettava kumppani" -palveluun rekisteröidyt yritykset.

Työturvallisuus SATOn tilaamien talojen ja peruskorjauskohteiden työmailla on ensikädessä urakoitsijoiden vastuulla, jota kehitämme kuitenkin yhteistyössä urakoitsijoiden kanssa. Valvomme työturvallisuuskäytäntöjen noudattamista ja seuraamme tapaturmataajuutta. Tavoitteena on, ettei tapaturmia tapahtuisi.

Rakennamme ja korjaamme kestävästi

Vähennämme ympäristökuormitusta huoltamalla kiinteistöjämme säännöllisesti ja ennakoivasti sekä rakennuttamalla koteja pääsääntöisesti kaupunkiympäristöön ja hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrelle. Huomioimme uusien vuokrakotiemme suunnittelussa aina energiatehokkuuden ja vuosikymmeniä kestävät rakennusratkaisut.

Kestävät arjen valinnat ovat asukkaillekin helpompia, kun koti sijaitsee keskeisellä paikalla.

Läpinäkyvä raportointi ja huolellinen riskien hallinta

Sijoittajillemme haluamme olla kilpailukykyinen vastuullisesti hoidettu sijoituskohde. Viestimme ja raportoimme toiminnastamme läpinäkyvästi kansainvälisten tilinpäätösstandardien, Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodin ja vastuullisuusraportoinnin GRI-viitekehyksen mukaisesti. Osallistuimme vuonna 2023 yhdeksättä kertaa Global Real Estate Sustainability Benchmark (GRESB) -vastuullisuusvertailuun, jossa saimme kolme tähteä, asteikolla yhdestä viiteen mitattuna. SATOn vahvuuksia GRESB-arvioinnissa olivat mm. vastuullisuuden johtaminen, riskienhallinta, monipuolinen sidosryhmäyhteistyö, kattava henkilöstön terveys- ja hyvinvointiohjelma ja toimenpiteet sekä vuokralaisten terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät asiat.

SATOn riskienhallinnan tavoitteena on toiminnan jatkuvuuden sekä yhtiön strategisten ja taloudellisten tavoitteiden saavuttamisen varmistaminen. Ylin vastuu riskienhallinnasta on yhtiön hallituksella, joka päättää riskienhallinnan tavoitteista ja seuraa keskeisiä riskejä. Riskienhallinta on osa SATOn strategiaprosessia, toiminnan ohjausta ja liiketoimintaprosesseja.

Vuonna 2021 laadimme TCFD-viitekehyksen mukaisesti ilmastoskenaarioiden analyysin ilmastoriskien mahdollisuuksista ja uhista kahden ja neljän asteen vaihtoehdoissa.

Lue lisää SATOn riskienhallinnasta

Rahavirtakaavio (MEUR) 2023

Vaikutamme yhteiskuntaan

Osallistumme asumisen ja kiinteistöalan kehittämiseen alan järjestöissä. Olemme jäseniä ja vaikutamme aktiivisesti mm. seuraavissa järjestöissä ja verkostoissa:

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat RAKLI ry
Suomen Asuntoliitto ry
Asuntoreformiyhdistys ry
Green Building Council Finland
FIBS yritysvastuuverkosto
Helsingin seudun kauppakamari
Suomalaisen työn liitto
Helsingin kaupungin Ilmastokumppanit

Olemme mukana #kämppäjaduuni-hankkeessa, joka keskittyy yhteiskunnallisesti merkittäviin ongelmiin, asunnottomuuteen ja työttömyyteen.

SATO tekee vuosittain joululahjoituksen valitsemalleen kohteelle, joka pääsääntöisesti tukee lapsia, nuoria tai asunnottomia.

SATOn verojalanjälki 2023